The Sum of All Fears

The Sum of All Fears

sum of all fears 03Summan av skräck är en ruggigt bra bok. Filmatiseringen når inte ens i närheten av hur spännande boken är och det är inte Ben Afflecks fel att den inte lyfter. Fjärde filmen med Jack Ryan som huvudkaraktär bjuder på nynazister och atombomber och finns paketerad i en Jack Ryan-box med de övriga fyra filmerna.

För oss som kommer ihåg kommentatorspåret på DVDn presenterar sig Tom Clancy lite skämtsamt som ”författaren till boken som han [regissören Phil Alden Robinson som satt bredvid för kommentatorspåret] ignorerade”. Anledningen till kommentaren var kanske främst att de bytt ut vem som var terrorister i filmen men det var i princip bara huvudidén som fanns kvar från boken. I boken var det arabnationalister och i filmen var det nynazister. Anledningen till förändringen var inte 11 september som många tror, filmen var redan färdiginspelad i juni 2001, utan att manusförfattarna tyckte det var för osannolikt att arabnationalister skulle kunna utföra ett terrordåd av sådan omfattning som beskrevs i boken. Något de fick omvärdera några månader senare i och med World Trade Center-dåden.sum of all fears 2Summan av skräck blev en reboot av Jack Ryan-serien då både Harrison Ford och Phillip Noyce hade hoppat av projektet. Ben Affleck tillfrågades och tog sig an erbjudandet efter att ha hejats på av Alec Baldwin under inspelningen av Pearl Harbor och fått välsignelse av Harrison Ford att ta över rollen. I början av filmen har Jack precis träffat Cathy (Bridget Moynahan) och de har inga barn. Rent kronologiskt borde det vara innan Röd oktober, men det enklaste är att se det som en helt fristående film. Tanken från början var att uppföljaren till Påtaglig fara skulle vara Kardinalen i Kreml men manusarbetet gavs upp då boken var för komplicerad att komprimera ned till ett vettigt manus.sum of all fears 7Året är 2002 och en Syrisk skrothandlare hittar en stor blindgångare, en bomb, begraven i sanden vid Golanhöjderna. Han säljer den till en vapenhandlare på svarta marknaden som känner igen bomben och identifierar den. Det är en Israelisk atombomb efter ett flygplan som sköts ned 1973 under Yom Kippur-kriget. Bomben säljs vidare till miljardären och nynazisten Dressler som tänker använda den som gnista för att starta ett atomkrig mellan USA och Ryssland. Planen är att han ska stå kvar segrande medan stormakterna förgör varandra.

Även om Ben Affleck flankeras av Morgan Freeman, James Cromwell, Liev Schreiber och Ciarán Hinds med flera lyckas inte filmen riktigt reda ut vad den vill vara för sorts film. För det är varken politisk thriller eller actionfilm, vilket gör att den stundtals upplevs något schizofren när den försöker vara båda. Detta till trots är mittendelen av filmen spännande och intressant. Det är slutet som upplevs framtvingat och yvigt. Om karaktärerna i Patrioter upplevedes som stereotypa karaktärer är det inget mot Summan av skräck där ryssar gömmer sig bakom CRT-skärmar i rum ljussatta i rött. Relationen mellan Jack och Cathy är helt onödig och den tiden kunde med fördel använts för att ge mer kött på benen till huvudhandlingen. Förmodligen har den tagits med för att knyta an mot de tidigare filmerna, men man kan undra om det behövs med en reboot? Ben Affleck hade omöjligt stora skor att fylla efter Harrison Ford och på något sätt upplever jag situationen liknande nu när han tagit sig an rollen som Batman. Bridget Moynahan är sockersöt men tilldelas inte mycket mer utrymme i manuset än dekoration vid sidan av Ryans karaktär.sum of all fears 12Titeln Summan av skräck är taget från Churchills citat som syftar på att militär personal kan individuellt vara modiga och risktagande, men i en rådgivande funktion är de paranoida och fokuserar enbart på riskerna. I filmen handlar det om eskalerandet mot kärnvapenkrig som inte har med fakta att göra utan rädslan av vad motståndare kanske gör som man inget vet något om. Clancys bok är en tegelsten med många fler nyanser som gör det än mer spännande och det är därför jag rekommenderar att du läser den framför att se filmen.

The Sum of All Fears , reviewed by Mats Lundberg on 2014-06-19T07:00:10+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 19 juni, 2014