The Twilight Saga: Eclipse
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

The Twilight Saga: Eclipse

När jag skrev om New Moon nämnde jag att Bella fyllde 18 år. Men jag undrar om det varkligen var så. I denna tredje del i Twilight-sagan har hon utegångsförbud och jag tycker det verkar konstigt att en artonåring skulle få det. Å andra sidan skulle det rimma väldigt bra med temat i The Twilight Saga: Eclipse eftersom det till stor del går ut på att två män diskuterar vad som är bäst för Bella.

Victoria skyller fortfarande sin makes död på Bella och vill ha hämnd. Hon uppfostrar sitt eget unga och blodtörstiga vampyrgäng för att kunna ta död på Bella. Familjen Cullen med Edward i spetsen måste samarbeta med rivalerna i varulvsflocken för att kunna göra motstånd.

Eclipse är trots likgiltigheten jag känner den mest fängslande Twilight-filmen hittills. Bella och Edward planerar sin framtid tillsammans samtidigt som varulven Jacobs envishet tvingar in Bella i en kärlekstriangel. Jacob erbjuder omedelbar hetta för Bella medan Edward är rädd om hennes själ och vill vänta med sex tills de gift sig. Det blir väldigt bibliskt när Bella börjar slita av sig kläderna och Edward avböjer erbjudandet eftersom det kan vara farligt. För att tittaren inte ska känna någon förvirring kring Bellas oskuld har hon en stund tidigare deklarerat att hon är orörd. Är det kanske Jacob som väcker de djuriska känslorna hos henne och skapar denna tillfälliga sexuella upphetsning?

Bella tvivlar aldrig på sina känslor för Edward men hon känner allt större dragning till Jacob och hans hetta. Hon blir som en ägodel för männen. Hennes pappa godkänner Edward som i sitt hundraårigt gamla tänkande inte kan föreställa sig att en kvinna själv skulle bestämma vem hon vill ha. Bara man får den förra ägarens godkännande att överta ansvaret verkar det vara okej. När bråk uppstår mellan Jacob och Edward tar Bella omedelbart på sig medlarrollen och när de båda männen lyssnar på henne medger de att hon har rätt men att de visste detta redan innan hon avbröt deras revirpissande. Hon ska liksom inte komma där och tro att hon kan lära män någonting.

Tältscenen var något av det mest genusvidriga jag har sett i en film. Bella fryser och Jacob erbjuder sig att värma henne eftersom Edwards vampyrkropp endast kan kyla ner. Männen diskuterar, utan större inblandning än en önskan om att de inte ska bråka från Bella, huruvida Jacob ska få hålla om henne eller inte. Det framkommer aldrig vad Bella själv vill. När hon somnat talar Jacob och Edward bokstavligen över huvudet på henne för att komma fram till vad som är bäst för henne.

Det enda Bella själv kämpar för är att få bli en vampyr själv och ironiskt nog är det kanske just detta beslut hon borde överlämna till männen eftersom de är emot det.

Regissören David Slade gjorde den intressanta Hard Candy för några år sedan och efter Eclipse har han endast jobbat med TV (bland annat Breaking Bad och kommande Hannibal). Jag hoppas att han har fler Hard Candy i sig och att den inte bara var en tillfällig lyckoträff. Att jag tycker att Eclipse är bäst av de tre filmerna jag nu har sett i Twilight-serien beror till stor del på några scener med den olyckligt förälskade Jacob som skådespelaren Taylor Lautner gör lite mer av än att bara rapa ur sig sina repliker och se sexig ut. Jag blir aldrig riktigt rörd men under några korta ögonblick hinner jag ändå hoppas att Bella ska välja honom i stället för Edward. Det måste tyda på någon sorts engagemang.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
The Twilight Saga: Eclipse, reviewed by Mattias Berg on 2012-11-13T07:00:35+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 13 november, 2012