The Two Faces of January

The Two Faces of January

TTFOJ_0927_00363.tif

I den iranska regissören Hossein Aminis första långfilm får vi följa med skådespelarna Kirsten Dunst, Oscar Isaac och Viggo Mortensen till 60-talets Grekland. En ung amerikansk reseguide dras ofrivilligt in i ett pars flykt från lagen när han hjälper till att flytta en medvetslös kropp. Thrillern tar karaktärerna vidare från Greklands fastland till Kreta samt Turkiet,  en historia som skildrar miljöer som inte är lika präglade av turism som de är idag.

Oscar Isaac som är aktuell för sin medverkan i den nya Star Wars-filmen The Force Awakens spelar den unge amerikanska reseguiden Rydal som bor och arbetar i Grekland. Året är 1962 och in i reseguidens vardag kommer det amerikanska paret Chester (Viggo Mortensen) och Colette MacFarland (Kirsten Dunst). Det blir snabbt tydligt att Rydal inte drar sig för att lura turister på pengar och paret har någonting att dölja. Rydal dras in i en bekantskap lockad av parets pengar och Colettes skönhet. En dag glömmer Colette ett av sina smycken i en taxi på väg till hotellet och Rydal återvänder för att lämna tillbaka det till henne. Utanför parets hotellrum möts han av Chester som håller på att flytta en medvetslös kropp. Rydal hjälper till och dras in i något han inte väntat sig och upptäcker snart att de befinner sig utanför lagens gränser. Ett triangeldrama uppstår under resans gång när det blir mer och mer tydligt att Rydal har fattat tycke för Colette.

TTFOJ_1004_00003.tif

Filmen visar ett vackert Grekland som är mindre präglat av turism än vad det är idag. Under resans gång får du se både Greklands fastland, Kreta och lite av Turkiet. Lokalbefolkning är sämre på engelska och miljöerna är pittoreska men vackra. Bland ruiner och den grekiska landsbygden får vi följa med på en resa som emellanåt känns som en reklamfilm för ett Grekland från en svunnen tid. Att filmen utspelar sig på 60-talet blir tydligt i den katt och råtta lek som uppstår när lagens långa arm inte har en massa teknologi att tillgå. Med enbart fantombilder och radiosändningar att tillgå skapas det andrum för huvudkaraktärerna att slinka undan. Deras största fiende är deras egna psyken och triangeldramat som hotar att bryta upp trion.

Om miljöerna och fotot är filmens styrka så är det berättartekniken som är dess svaghet. Filmen följer till mångt och mycket upplägget för en klassisk thriller och du kommer veta var resan tar slut snabbare än filmens huvudkaraktärer. Hossein Amini visar att han är en kapabel regissör medan han samtidigt visar att han också behöver finslipa sitt manusarbete och sin berättarteknik. Detta är en aning förvånande eftersom hans tidigare arbete främst består av manusförfattande där bland annat succéfilmen Drive finns att tillgå från hans CV.

Både Kirsten Dunst och Viggo Mortensen gör helt okej insatser i sina roller men filmens stjärna är Oscar Isaac. Isaac speglar verkligen Rydals ohämmade förtjusning till Colette utan att den blir övertydlig för tittarna och Chester. Rydals besvär blir dina besvär och som åskådare blev jag mest orolig för honom medan jag hoppades på att paret spelat av Dunst och Mortensen skulle försvinna ur hans liv så fort som möjligt.

TTFOJ

Det var med stor nyfikenhet som jag satte igång The Two Faces of January eftersom jag var nyfiken på vad manusförfattaren till Drive kunde åstadkomma som regissör. Som ett fan av Star Wars var det också intressant att se Oscar Isaacs utveckling som skådespelare. Samtidigt som båda två visar på styrka inom filmskapandet ser jag utrymme för utveckling hos båda. Kanske tog Amini sig vatten över huvudet när han valde att både skriva och regissera filmen eftersom det emellanåt känns som att berättandet blir lidande av att han inte kunnat välja bort en del scener. Oscar Isaac visar på en utveckling ifrån sina tidigare mindre roller där Drive återigen dyker upp på CV:t om än i en liten roll. Med detta sagt är filmen både spännande och underhållande. Det är uppfriskande att se en thriller i en så specifik miljö där dess skapare lyckats skildra den på ett så här vackert sätt. Gillar du thrillers, Grekland och är nyfiken på Amini och Isaac är detta en film du inte skall missa!

The Two Faces of January, reviewed by Fredrik Malmquist on 2015-03-09T07:43:35+00:00 rating 3.5 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 9 mars, 2015