The Wolverine

För några år sedan fick jag se en presentation av olika rovdjur som man följt med GPS-sändare. Ett av rovdjuren var en järv, ett annat var en björn. Genom att följa dem kunde man se hur de jagade. Björnen scannade av sitt revir metodiskt och såg till att bli mätt, järven däremot sprang omkring helt utan plan och korsade sin egen väg otaliga gånger.

wolverine 04

Jag har egentligen ingen relation till Wolverine eller Järven som han kallades i serietidningarna på 80-talet. Jag tror han äntrade marknaden ungefär samtidigt som jag slutade läsa serier regelbundet. Jag känner givetvis direkt igen hans utmärkande drag och har en basal och rudimentär uppfattning om vem han är och vilka problem han brottas med.

Filmen börjar i någon form av fångläger i Japan under andra världskriget. Fångad i en brunn sitter Logan/Wolverine. Han ser planen komma och vet vad de har med sig. När de släpper sin dödliga last över staden Nagasaki tar sig Logan ur brunnen och i sista sekunden kastar han ner en japansk officer i brunnen och skyddar honom på botten av brunnen med sin egen kropp från bombens dödliga utbrott. Mannen som Logan/Wolverine räddar är Ichiro Yashida. En man vars framtid är ljus. Han blir en mycket framgångsrik industriman och lever ett långt liv. Vid slutet av detta liv, det vill säga i nutid, blir Logan kallad till Japan för att den gamle döende mannen har ett erbjudande. Han vill erbjuda Logan att bli av med sin förbannelse. Den förbannelsen som gör att hans läkkött är så gott att han i praktiken har ett evigt liv. Yashida har fått fram en metod där han kan föra över odödligheten från Wolverine till honom själv. Wolverine avböjer erbjudandet och Yashida dör inom kort varvid en maktkamp över Yashidas tillgångar uppstår. Logan blir ofrivilligt indragen i det hela och dessutom verkar det som om Yashidas doktor har en egen agenda och på något sätt har hon lyckats komma åt Logans odödlighet.

wolverine 03

Superhjältegenren är inte riktigt min genre. Män och kvinnor i masker och trikåer är lagom roande och när de dessutom har mer eller mindre ologiska superkrafter, som i sin tur gör att det skapas superskurkar med nästan lika otroliga krafter, så brukar mitt intresse sjunka lite grann. Givetvis har jag läst serier och sett superhjältefilmer. Jag är ingen superhjältesoskuld, men långt ifrån expert eller ens kunnig på området.

Filmen passerar precis två timmar. Jag blir lite förvånad när jag ser hur pass lång filmen är. Den kändes kortare, vilket är ett bra betyg. Delvis beror detta givetvis på att det är ett högt tempo i filmen, med korta passager där det lugnar ner sig för att sedan dra igång för fullt igen. Filmens handling är efter inledningen relativt enkel att förutse och egentligen finns det inget som förvånar. Förmodligen har man köpt ett exemplar av ”action film for dummies” och noggrant följt den och bockat av ingrediens efter ingrediens.

wolverine 05

Det som ändå gör att denna film är sebar för mig är dels att Logan/Wolverine är intressant som superhjälte och dels att det är produktionsmässigt välgjort. Både bild och ljud håller referensklass kvalitetsmässigt och mer viktigt – de för historien framåt, vilket förmodligen är en del av det som gör att jag inte uppfattar filmen som långtråkig och alldaglig.

Jag har sett filmen på DHD-formatet via iTunes på en Apple TV. Alltså ett ickefysiskt alternativ. Vid uppstart av filmen blev det en kort väntan medan saker lästes in. Cirka 10 minuter med min uppkoppling (ADSL uppmätt till max 12 Mbit/s). Efter detta har jag kunnat pausa filmen, stänga av filmen och starta filmen utan någon längre väntan. Kvalitetsmässigt är formatet att jämföra med Blu-ray 1080p och högupplöst multikanalsljudspår. Utifrån min genomtittning skulle jag inte direkt kunna avgöra vilket av formaten som är bäst, fast det är klart att en direkt jämförelse skulle kunna uppenbara eventuella brister hos DHD-formatet.

wolverine 01

The Wolverine är en driven superhjälteaction utan trikåer och med en av de mindre hjälteliknande superhjätarna. Underhållande, men lika förutsägbart som amen i kyrkan. The Wolverine 3D finns även recenserad sedan tidigare på Filmfenix, där kan du läsa om hur Mattias Berg upplevde filmen på bio.

Rating: 3.6/5 (5 votes cast)
The Wolverine, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-11-26T12:00:39+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 26 november, 2013