The Woods

The Woods

Lucky McKee följde upp May med en film han inte skrivit själv. Den påminde mig om Guillermo del Toros The Devil’s Backbone och är som en Harry Potter för vuxna barn. Men det kanske bara är för att den utspelar sig på en internatskola som jag associerar till de filmerna.

woods05

Heather är en bråkig flicka som skickas till en internatskola i skogen av sina föräldrar. Ute i skogen finns det viskande röster som ropar på hjälp och inne på skolan börjar skolans personal bete sig alltmer besynnerligt. Flickor försvinner och mjölken är inte vad den synes vara.

woods06

Jag ser inte mig själv som en speciellt fantasifull person, men jag kan komma på en hel del jag hade gjort om jag hade 12 miljoner dollar. En sak som jag absolut inte hade gjort är att investera pengarna i en långfilm och sedan låta den ligga osedd i flera år. Det var just detta The Woods råkade ut för. Den ska ha legat på filmbolagets hylla i tre år innan den till sist började visas på bio 2006. Vid det laget hade redan McKees nästa film, Sick Girl, visats som en del i TV-serien Masters of Horror. Jag undrar vad det var som höll tillbaka filmen. Det är en ganska konventionell mysskräckis som varken provocerar, är nyskapande eller märkvärdig.

woods01

Ungefär hur skolans mysterier hänger ihop listar man ut ganska tidigt. I ett tidigt skede i filmen har jag hunnit få så mycket sympati för Heather att mitt engagemang för hennes öde är större än den del av hjärnan som vill bli överrumplad av filmen. Trots att sista akten följer alla skräckfilmers regler överraskar den eftersom jag föreställt mig någonting mer vågat. Skräckfilmshistorien är full av filmer där man i slutet gått till överdrift och gjort allt för att överraska eller chockera tittaren en sista gång och ofta är det dessa inslag som sänker filmerna i mina ögon. The Woods är kanske slätstruken och saknar spänning stora delar av filmen, men den är i alla fall konsekvent. Jag slipper känna att en underbar film utvecklas till en besvikelse. The Woods är medelmåttig från början.

woods02

Agnes Bruckner (The Baytown Outlaws) är helt felcastad i rollen som Heather. Hon är säkert en duktig skådespelare och som jag skrev tidigare lyckas jag bli engagerad i Heather. Men jag köper inte hennes mogna och världsvana utseende i den rollen. Kärnan i The Woods är Heathers hjälplöshet. Hennes föräldrar vill inte hämta hem henne från skolan trots att hon vantrivs och det är lätt att dra sig till minnes när man som barn själv var försatt i situationer där man förlorat all makt över sitt eget liv. Scenerna som handlar om detta hade varit så mycket starkare om det varit en yngre flicka som spelat rollen.

woods03

Bruce Campbell har en liten roll som Heathers pappa. Campbell är känd från Sam Raimis filmer och My Name Is Bruce. Han verkar vara en människa som på ett tvångsmässigt sätt måste försöka vara rolig. Jag ger mig fan på att den där töntiga ”hang on”-onelinern var hans eget bidrag. En klar stämningsförstörare som typiskt nog dyker upp nästan direkt efter filmens enda roliga replikskifte. En som tar The Woods på större allvar är Patricia Clarkson (The Station Agent) som spelar skolans rektor. Precis som brukligt när hon dyker upp i filmer gör hon en jordnära rolltolkning, vilket kan tyckas opassande med tanke på karaktären hon spelar här, men jag anser att det gör rektorn mer intressant.

The Woods är ingen film du ska leta upp och betala dyra pengar för. Men om du ser den i TV-tablån kan du utan att ångra dig ge den 90 minuter av ditt liv.

The Woods, reviewed by Mattias Berg on 2013-07-18T07:00:44+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 18 juli, 2013