The Words

The Words

Smörsångaren F.R. David hade en stor hit med sången Words i början av åttiotalet. Fortfarande hör man låten spelas i radio. Kanske inte varje dag eller varje vecka, men lite då och då. Enkla syntar tar den simpla melodin framåt och sångaren konstaterar att detta med ord inte är så enkelt. Han vill bara tala om att han älskar sin älskade, men han lyckas inte sätta ord på det. Musik kan han däremot. Filmen The Words har lite samma tema, men här är det en författare som inte riktigt får till det.

TW_0452.NEF

Eller är det så? Egentligen får vi inte reda på det för hela filmen bygger på att handlingen egentligen är en bok. En bok som författaren Clayton Hammond (Dennis Quaid) skrivit. Hammond premiärläser ur boken för en skara fans vid en happening. Boken handlar alltså om en man, Rory (Bradley Cooper) som vill bli författare. Hans alster refuseras dock med en punktlighet och säkerhet som skulle få både SJ och SMHI att bege sig till skamvrån för att aldrig komma tillbaka igen. Han försöker och försöker, men det ger inget och till slut börjar han inse att hela han är ett misslyckande. Hans vackra fru är inget han vill ha eller för den skull förtjänar. Hans hela existens är omkullkastad. Av en tillfällighet hittar han ett manuskript, ett utkast till en roman i fodret till en gammal portfölj. Fortfarande uppgiven börjar han läsa skriften. Ett halvt dygn senare är han klar. Helt trollbunden av energin och dynamiken i den sorgliga och gripande berättelsen han precis läst börjar han skriva av den i sin dator, med stavfel och felaktigheter och allt. Riktigt varför vet han inte, men det faller sig inte bättre än att hans fru får syn på den och läser den, överraskad av makens berättarförmåga. En förmåga hon gärna velat se hos honom, men som aldrig riktigt kommit upp till ytan övertygar hon honom att försöka få boken publicerad. Han går med på det trots att han vet att det är fel och att det inte är han som är upphovsmannen. Till skillnad från tidigare blir han inte refuserad denna gång. Boken blir en riktig succé och hans författarskap blir en framgång tills den riktiga författaren dyker upp och berättar vem han är. Han har inga krav eller något, men han vill att Rory ska veta vem som skrivit det hela. Det är allt han vill. Detta vänder dock upp och ner på Rorys värld igen. Han står inför valet att leva med hemligheten eller berätta sanningen.

TW_3404.NEF

I filmen Anonym berättas det att Shakespeare inte själv skrev sina verk utan att det var en adelsman som låg bakom det hela. I fallet med Shakespeare ligger sprängstoffet i att ge sig på en nationalklenod och det finns flera läger kring vad som är rätt och fel i den frågan. När det gäller denna film och novellen som ligger bakom finns dock en lite intressant tvist. 2004 publicerades en tysk novell med samma ramhistoria som 2009 blev en tysk film vid namnet Lila Lila.

words 03

The Words blir aldrig riktigt spännande, men samtidigt lockar den till att titta vidare. Jag får lite av den känsla jag hade när jag läste José Saramagos Historien om Lissabons belägring. Den boken har inte alls samma handling, men den känsla jag hade när jag läste den boken återfann jag igen när jag såg The Words. Och eftersom jag gillar Saramagos bok är det ett positivt utlåtande och det ligger hela tiden en förnimmelse av att det här skulle kunna vara bra, riktigt bra, men det lyfter inte riktigt och det som skulle ha kunnat vara en smart film blir en film som sållar sig till skaran filmer som inte är dåliga, men som samtidigt inte heller är bra.

The Words, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-03-05T12:00:13+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 5 mars, 2013