The X-Files – Säsong 1-9

Fox_Mulder_(1990)The X-Files, eller Arkiv X som vi kallade det här i Svedala, är en klassisk kultserie som på sin tid hade en stor mängd följeslagare, inte bara på TV utan också på det då rätt nya världsomspännande informationsnätverket Internet. TV-serien är genomplöjd och skall härmed analyseras.

Fox Mulder (förtjänstfullt spelad av David Duchovny – Californication) är en UFO-paranoid och av barndomstrauma märkt konspirationsfreak som huserar i ett undangömt kontor längst ner i källaren på FBI. Han är smått desperat i sin jakt på en extraterrestiell eller övernaturlig (varför inte bägge?) förklaring till de till synes enklaste fall, och han har oftast rätt (lockas vi att tro), men han visar samtidigt på en jordnära syn på världen allmänhet och livet i synnerhet. En godhjärtad och bohemisk gentleman, med en viss fäbless för porrfilm.

Dana Scully (solklart tolkad av Gillian Anderson – The Fall) tappar aldrig tron på den vetenskapliga sanningen som instrument, detta trots hennes djupa religiösa tro och trots att hon i avsnitt efter avsnitt till synes vadar fram i bevis på det ockulta, utomjordiska och annat övernaturligt. Hon är osvikligt lojal mot både FBI och Mulder, även om lojaliteten mot FBI framöver serien får sig ett par rejäla törnar.

Dana_Scully_is_watched_by_Luther_Lee_BoggsSamspelet mellan karaktärerna är klockrent. De kompletterar varandra och blir en oskiljaktig enhet i det, med endast ett skrivbord utrustat, lilla källarkontoret. Deras förhållande utvecklas från rent kollegialt, via en djup vänskap till ett snudd på religiöst kärleksförhållande. I Trust no 1 antyds till och med ett sexuellt umgänge. Spelet mellan skådespelarna känns lika äkta, Duchovny och Anderson trivs verkligen ihop vilket ger dialogerna en extra dimension.

Serien började sändas 1993, och det märks. Till en början störs jag av att Mulder och Scully saknar mobiltelefoner och de gigantiska skärmar som huserar på deras skrivbord kan man tömma och bygga uthus av. Effekterna är bitvis rätt simpla, även med den tidens mått mätt, och jag får en liten känsla av att tiden (tråkigt nog) på något sätt hunnit från serien.

Lone_Gunmen_beneath_bridgeMed detta sagt så måste jag erkänna att manusen håller generellt sett hyfsad klass, en del är tunna, fruktansvärt tunna, medan andra är mer mogna och fylliga, t o m riktigt bra. Kvalitén på effekterna ökar gradvis genom serien, det märks att budgeten ökar i takt med seriens popularitet. Dock kommer en tydlig nedgång i den generella kvaliten i och med säsong sex. Dels hade seriens skapare Chris Carter tänkt sig att serien skulle sluta där, dels byts också inspelningsort från British Columbia i Kanada till 20th Century Fox studios i Kalifornien. Mellan säsong fem och sex kommer också första filmen X-Files – Fight the future, med allt vad det innebär.

Trots kräftgången mellan högt och lågt måste jag ändå ge The X-Files klart godkänt. I de senare säsongerna kommer att par avsnitt där såväl manusförfattare som skådespelare helt klart driver med sig själva och serien. I avsnittet Hollywood (avsn. 7:19) låter man en studio göra film av Mulder och Scully, mycket glimt i ögat. Även i Improbable (avsn. 9:13), där vi ser en avdankad Burt Reynolds (Boogie Nights) som någon slags nummergud, andas lite ”nu-släpper-vi-loss-och-gör-nåt skoj”. Andra avsnitt jag vill lyfta fram är Never again (4:13) och inte minst Post-modern Prometheus (avsn. 5:5), ett svart-vitt avsnitt i 50-talsstil som bygger på Frankenstein.

xfiles2De senare säsongerna går också in i en alltmer religiöst filosofiskt grubblande anda, kanske beroende på att det hela dåmera görs i USA och inte i Kanada. Vi får en tyngre religiös symbolik och Scullys tro får en mer framträdande roll. En annan intressant sak med Scully är att hon till en början, typiskt nog i de fem första säsongerna, är en stark karaktär, det är ofta hon som är den ledande och drivande i undersökningarna och inte minst vid de otaliga inbrytningarna i hus och lokaler. Där går hon först, röjer väg och Mulder smyger efter. En stark kvinna, utan krusiduller likvärdig sin manlige kollega. Detta tonas ned mer och mer och blir extra tydligt i den sista säsongen där hennes roll som mamma gör henne obehagligt platt och stereotyp.Sidokaraktärerna är en viktig ingrediens i en bra serie, och The X-Files är inget undantag. Personer som Cigarette Smoking Man/Spender (William B. Davis), legoknekten Alex Krycek (Nicholas Lea), vice byrådirektör Walter Skinner (Mitch Pileggi), Agent Monica Reyes (Annabeth Gish) och en stor mängd skådespelare, för många för att nämna, som gör två, tre och ibland fler olika roller genom serien. Icke att förglömma är ”The Lone Gunmen”, som ju faktiskt fick en kort egen spinoff. Sammantaget blir betyget sju flygande tefat av tio. Ett gott hantverk, en kultserie, en av de första som faktiskt marknadsfördes på internet, en nostalgisk TV-tripp väl värd att beskåda igen.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
The X-Files - Säsong 1-9, reviewed by Torbjörn Häggmark on 2014-02-07T12:01:21+00:00 rating 3.5 out of 5

Latest posts by Torbjörn Häggmark (see all)