Thief

Thief

thief_02Thief är tillbaka efter tio år. Efter fem års utveckling ställer sig många frågan, kan ett spel som Thief med fokus på stealth och att undvika strider verkligen fungera i dagens spelklimat? Jag har bra minnen från det första spelet, Thief the Dark Project. Det var då ett helt nytt sätt att spela på och spelet mer eller mindre skapade den genre vi sett med spel som Hitman, Splinter Cell och Dishonored. Stora skillnaden var dock att i Thief ville du verkligen undvika strider för det var mycket svårt att komma levande ur dem.

Thief the Dark Project skapades av Ken Levine (Bioshock) och Warren Spector (Deus Ex) så ribban för framtida spel var högt lagd redan från första början. Många fans oroade sig också för att dagens spelklimat med Call of Duty och Battlefields korta kampanjer och fokus på flerspelarläge skulle innebära att Thief bara blev en urvattnad kopia av sitt gamla jag. Jag kan glädja er att så inte är fallet även om spelet lider av en hel del problem. Återigen spelar vi tjuven Garrett i staden The City och återigen är historien fokuserad på övernaturliga element. Tyvärr är Garrett inte en särskild charmig Robin Hood-figur utan snarare en sur, grå och tråkig småaktig tjuv som tar varje tillfälle att sno något. Historien som berättas är dock bättre och drar mig in i spelet, det finns en hel del spännande miljöer och jag drivs framåt av vilja att veta vad som händer härnäst.

thief_03

I dagsläget finns det två tydliga speltrender, antigen en helt öppen värld där spelaren är fri att utforska världen själv och ta sig an uppdrag. Eller så är det en mer linjär historia som är uppdelad i kapitel där spelaren vägleds genom historien. Thief försöker gå en mellanväg och lyckas tyvärr inte särskilt väl. The City är en öppen värld där spelaren kan ta sig runt och ta sig an huvuduppdrag, alternativa sidouppdrag eller köpa utrustning. Tyvärr så är staden uppdelad i flera områden med laddningstider emellan, riktigt irriterande när du måste ta dig igenom tre områden för att komma till ditt mål. Och när du väljer ett uppdrag så laddas dessa separat och utspelar sig inte på den öppna världen. Och när du väl är på ett uppdrag inser man snabbt att känsla av valfrihet bara är delvis sann.

Du har ett mål som oftast är en punkt du behöver ta dig till för att ladda nästa del av banan. Hur du tar dig ditt är valfritt i teorin men i praktiken har du få val. Saker och ting går bara att klättra på om spelet bestämt att du kan klättra där. Så ibland kan man klättra upp på ett tak eller en låda, ibland är det tvärstopp. Snart inser man att det finns två, tre olika alternativa vägar att ta sig vidare. Och de är oftast förknippade med de spelsätten som finns i spelet. Du kan smyga och undvika vakterna helt eller så kan du knocka ut dem. De sista sättet är att sätta pilar i dem och undvika de andra vakterna. I slutet på varje uppdrag blir du bedömd efter hur du har spelat. Här i ligger mitt stora problem med spelet.

thief_04

Jag vill ha valmöjligheter i ett spel som detta, inte tvingas in i en mall. Då rämnar illusionen och spelet blir ytterligare ett av dessa på räls-spel där vi har en inbillad föreställning av valfrihet. Nej det passar inte ett spel som Thief och det är synd för när spelet är bra, då är det riktigt bra. Som när man smyger runt nere i bortglömda ruiner under en bordell och letar efter en mystisk bok. Eller när man är inne på ett mentalsjukhus. Ruggigt stämningsfullt och då glänser spelet. Tyvärr blir det alldeles för sällan för att betyget skall bli riktigt högt. Men Eidos Montreal som även gjorde nyversionen av Deus Ex skall ha cred för att man försökte att skapa spel som till viss del bryter de konventioner som infunnit sig i spel de sista åren. Och att själv kunna styra svårighetsgrad genom att slå på och av vissa saker är en riktigt bra idé som fler spel borde anamma.

Thief har gott om potential men gott om dåliga saker också, jag har inte ens nämnt AI:n som är minst sagt tveksam i många lägen och att NCP har en tendens att upprepa samma mening om och om och om och om och om igen tills jag funderar att stänga av ljudet. Tillslut får jag erkänna att jag hade kul i The City men inte så kul som jag hade velat ha.

Thief , reviewed by Pär Wirdfors on 2014-04-06T07:00:15+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 6 april, 2014