The Third Man: The Criterion Collection

third-man-cotton-HowardVissa filmer är sådana där man alltid hört talas om. The Third Man har jag känt till egentligen så länge jag kan minnas, men utan att egentligen haft en aning om vad den handlat om fram till dess att jag såg den för några år sedan. Det visade sig att det dolde sig en utmärkt film bakom den nästan ikoniska titeln och den blir definitivt inte sämre i klorna på Criterion.

Författaren Holly Martins reser från USA till Wien eftersom hans vän Harry Lime har erbjudit honom ett jobb. Väl på plats visar det sig att Lime förolyckats. Något verkar inte stå rätt till med uppgifterna och Martins börjar undersöka de märkliga omständigheterna kring dödsolyckan. Eftersforskningarna leder in på en mörk värld där det blir allt tydligare att Lime hade en del hel mörka hemligheter.

thirdman2-11Det här på många sätt definitionen av en tight och välskriven thriller. Manus, skrivit av Graham Greene, är inte speciellt komplicerat, utan leder hela tiden spikrakt framåt. Tankarna går osökt till Roman Polanskis Chinatown. Varje scen för filmen framåt och serverar någon form av information som vi antingen behöver just då eller får veta syftet med en stund senare. Begreppet med att ”så och skörda” har nog aldrig använts så sinnrikt. Valet av musik förtjänar även det ett omnämnande. I en era där orkestermusiken i princip var standard, sticker The Third Man ut, genom att låta soundtracket uteslutande bestå av en cittra. Det ger en unik och väldigt speciell känsla. Om valet av musik var modigt, måste även detsamma sägas om fotot. Så gott som varenda bild är en aning sned, vilket skapar en subtilt förvriden känsla som bidrar till att ge filmen dess särprägel.

Regissören bakom alla dessa ganska djärva beslut var Carol Reed, som bakom sig hade två stora succéer i Odd Man Out och The Fallen Idol. Man märker att hans självförtroende verkligen är på topp, då han helt litar på sina instinkter. Dels använder han sig av ovan nämnda grepp och dels använder han huvudrollen spelad av Joseph Cotten på ett intressant vis. Denne släntrar bara genom detektivarbetet, tillsynes helt tom och ointresserad. Man vet aldrig riktigt vad man ska tycka om honom, vilket bidrar till filmens dynamik.

the-third-man-18678-hd-wallpapersAtt skriva en recensionThe Third Man utan att nämna Orson Welles karaktär vore i princip tjänstefel. Sällan har någon fått det upplägg och den presentation som han får här, för att sedan valsa in efter ungefär en timme med sällan skådad elegans. En mytisk karaktär är skapad. Det tal han sedan håller i den välkända scenen i ett Pariserhjul, innehåller många bottnar och sanningar om den hänsynslösa globala kapitalism som kommit att prägla efterkrigstiden världen över.

Jag hoppas innerligt att The Third Man ingår i grundkursen på Dramatiska Institutets utbildning för såväl regissörer som manusförfattare. Sett ur en hantverksaspekt är den nämligen snudd på perfekt. För mig blir den dock aldrig riktigt det episka mästerverk som många andra anser den vara. Den lyckas aldrig riktigt engagera mig emotionellt och den saknar den där lilla extra filmmagin, men det är fortfarande en mycket, mycket bra film.

Third ManTill stora delar ser det faktiskt alldeles fantastiskt ut. Hög detaljrikedom, otroligt fin svärta och bra balans mellan färgerna. Bilden är säkerligen så uppstädad och tvättad det som bara går, även om det fortfarande finns en del små skavanker. Under filmens första tjugo minuter noterade jag några artefakter längs bildkanten som verkligen fick mig att haja till. Lite irriterande och definitivt något som drar ner helhetsintrycket. Ljudspåret är tjusigt, där man lyckats pricka in balansen mellan musik och dialog på ett nästan perfekt sätt. Med tanke på filmens ålder samt att det faktiskt handlar om ett monospår, är det faktiskt otroligt bra och levande.

Vi får två kommentarspår av hög kvalitet att lyssna igenom. På det första får Steven Soderbergh och Tony Gilroy lotsa oss genom filmen. De fokuserar mycket på hur den är skriven och på hur bildspråket fungerar, samtidigt som de kryddar med en hel del intressant kuriosa. Bollandet av tankar och diskussioner gör det till en angenäm och dynamisk upplevelse att se filmen i deras sällskap. Filmvetaren Dana Polan bjuder föga oväntat på ett betydligt mer akademiskt och analytiskt spår, men det blir aldrig torrt för det. Han har så mycket information att dela med sig av och så många tankar att fördjupa sig i att han säkert hade kunnat fylla ännu ett spår på egen hand. Kanske svävar han iväg i en del analyser som är lite för långsökta för min smak, men det är egentligen att haka upp sig på petitesser. Man skulle även kunna se skådespelaren Richard Clarkes läsning av Graham Greenes förlaga som ett slags kommentarspår, då man ges möjligheten att lyssna igenom denna samtidigt som man vilar ögonen på filmen. Ganska behagligt, men samtidigt kanske inte något som fick mig att hålla andan av intresse.

thirdmanShadowing ”The Third Man” är en 90 minuter lång dokumentär från 2005 som berättar så mycket den bara kan om filmen. Såväl gamla klipp där Carol Reed, Graham Greene och Orson Wells berättar om tillkomsten är inkluderade, tillsammans med nya segment där bland annat assisterande regissören Guy Hamilton medverkar. Vi får även besöka Wien och flera av de platser där några av de mer klassiska scenerna spelades in, samt lära oss en del om stadens historia. Intressant, välgjort och omfattande. Visserligen kanske en del information blir dubbelt, eller i ibland trippelt upp i och med kommentarspåren, men jag rekommenderar ändå verkligen att ni ser den. Who Was theThe Third Man? är en Österrikisk dokumentär som även den berättar om filmens tillkomst. Naturligtvis blir det en hel del upprepningar, men samtidigt kändes det inte helt ovidkommande att se något som är producerat i landet som filmen utspelar sig i.

Graham Greene: The Hunted Man är ett porträtt med filmens manusförfattare från 1968 på ungefär en timme. Jag kan verkligen rekommendera den, både för dess innehåll och för dess fängslande form, även om den stundtals trampar lite vatten. Fotogalleriet är ett knappt tio minuter lång segment, där vi förutom att få titta på en hel del spännande bilder, får lyssna på ännu en snabb historik kring filmen. Om man ignorerar den information vi nu i viss mån tvångsmatas med för sjätte gången, finns det trots allt ett och annat nytt som är direkt kopplat till bilderna. Som komplement till detta, får vi två korta journalfilmer från tiden kring filmens premiär. Ytterligare en slideshow, den här gången med fokus på Wien från tiden då filmen utspelar sig, varvat med förklarande texter, sätter punkt för den delen av extramaterialet.

screenshot-med-25På 50-talet var radio fortfarande en mycket stor del av underhållningsbranschen och efter de stora framgångarna The Third Man, producerades det dels en spin off-serie berättad av Orson Welles och dels några radioversioner för etern. Med på denna utgåva är dels ett avsnitt ur serien och dels en version av filmen att lyssna på. Duglig och mycket kompetent gjord underhållning som är riktigt rolig kuriosa.

Peter Bogdanovich, regissören som egentligen är bättre på att prata om andras filmer än att göra egna, har spelat in en kort introduktion till filmen. Inget ni behöver lägga ner någon tid på att se, även om Bogdanovich definitivt är duktig på att berätta. Vi ges även chansen att lyssna på den alternativa voice overn till filmens inledning, där huvudrollsinnehavaren Joseph Cotten orerar i en variant som definitivt är sämre än den som hör originalfilmen till. Naturligtvis finns det även en engelsk och en amerikansk variant av filmens trailer att titta på för den som finner sådant intressant.

screenshot-lrg-21En film för den som gillar högklassig spänning och dramatik eller för den som själv har ambitioner på en karriär som regissör. Bild och ljud håller mycket hög klass och extramaterialet är inte bara väldigt omfattande, utan även otroligt informativt. Jag har svårt att tänka mig en utgåva som kan slå denna på fingrarna.

The Third Man: The Criterion Collection, reviewed by Erik Nyström on 2014-07-06T07:00:36+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 6 juli, 2014