Third Person

tp4

Tre olika historier, tre storstäder men ändå hänger allt ihop på något sätt. Med en imponerande rollista och inbjudande berättelser så har regissören och manusförfattaren Paul Haggis alla verktygen som krävs för ett mästerverk, når han hela vägen?

I Third Person får du följa Liam Neeson som författaren Michael med skrivkramp i Paris, Mila Kunis som mamman Julia som har förlorat vårdnaden om sin son i New york och Adrien Brody som affärsmannen Scott som vill hjälpa en rom i Rom. Utöver dessa tre kommer du stöta på Moran Atias, Kim Basinger, Maria Bello, James Franco och Olivia Wilde i mindre roller. I de olika historierna kommer du att få se berättelser om kärlek, passion, förtroende och svek.

tp1

Liam Neeson känns en aning malplacerad som hunkig författare med älskarinna (Olivia Wilde) i Paris. Tänk dig Neesons karaktär i filmserien Taken och ta bort självsäkerheten, pondusen och de snabba replikerna så har du hamnat rätt. Olivia Wilde i rollen som Michaels knepiga älskarinna känns däremot både trovärdig och oerhört välspelad. Likaså har filmen Mila Kunis som pricksäkert spelar sorgen över att ha förlorat möjligheten till att få träffa sin egen son. När filmen sedan hoppar till Rom så får du se Adrien Brody leverera en tveksam prestation i rollen som en affärsman som av någon konstig anledning bestämmer sig för att hjälpa någon han inte känner utan någon egentligen anledning. Trots detta dras jag som tittare in i filmen av regissörens smala och på gränsen till omöjliga kopplingar mellan de olika historierna. Hur kan en papperslapp i New York dela existens med en papperslapp på ett hotell i Paris?

tp5

Fotot i filmen är både vackert och detaljrikt. De tre berättelserna är inbjudande och intressanta på ett sätt som får mig att börja fundera kring filmen på flera plan. Soundtracket är enkelt men vackert och passar filmen alldeles utmärkt. Under resans gång faller pusselbitarna på plats och jag börjar ana hur allting hänger ihop. Om du sett Crash av Paul Haggis så vet du att det inte är första gången som regissören arbetar med flera parallella historier. Det är ett intressant grepp och det skapar mängder av möjligheter för regissörens berättarteknik samtidigt som det bjuder in tittaren till att börja spekulera. Tyvärr höjde det också förväntningarna på filmens avslutande kapitel för min del.

tp3

Paul Haggis gör mycket rätt men det känns tyvärr som att han velat mer än vad han i slutänden klarar av att leverera. När pusselbitarna i en ökande takt börjar falla på plats så känns det till slut som att de pressas dit med våld trots att de kanske inte riktigt hör dit. Filmen blir till slut en aning överpretentiös när Haggis tvingar historien till ett avslut som inte når upp till de förväntningar som skapats med resans gång. Filmen underhåller, berör och har en del poänger men den imponerande rollistan, det vackra fotot och den häftiga berättartekniken når inte hela vägen fram.

Third Person, reviewed by Fredrik Malmquist on 2015-05-13T07:00:17+00:00 rating 3.0 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 13 maj, 2015