This Boy’s Life

This Boy’s Life

this boys life 06

This Boy’s Life är författaren Tobias Wolffs självbiografiska uppväxtskildring. Det är en film som verkar ganska bortglömd trots att såväl Robert De Niro som en ung Leonardo DiCaprio spelar huvudrollerna. I Sverige fick den titeln En främling i familjen och dess omslag antydde att det var en thriller snarare än ett drama som mitt tonårsjag hyrde.

this boys life 01

Toby och hans mamma lever ett liv som innebär att man helt enkelt packar ihop och lämnar en stad när man får bekymmer. Efter en kort tid i Salt Lake City där de blir uppsökta av mammans gamla pojkvän (Chris Cooper, Capote) reser de vidare till Seattle. Toby lovar att han ska börja sköta sig i skolan och inte umgås med stadens värstingar, någonting som visar sig vara lättare sagt än gjort. Hans mamma (Ellen Barkin, Sea of Love) får nog och skickar Toby till sin nya pojkvän Dwight för att han ska uppfostras av en manlig hand. Dwights inställning är att han ska ”döda eller bota” Toby. Helvetet kan börja.

this boys life 05

Det blev ingen thriller jag fick med mig från videohandlaren den där gången på 90-talet. Det var ett drama. Eller var det en komedi? Jag kan fortfarande känna mig lite osäker. Hur tänkte Robert De Niro (Farväl till maffian) när han läste manuset? Kände han att det var omöjligt att ta Dwight på allvar och valde därför att göra en karikatyr av en patriark? Som tittare är det väldigt svårt att ta honom på allvar. Det måste vara en av de gnälligaste och mest patetiska karaktärer jag någonsin sett i en film. När Dwight och Toby grälar med varandra iklädda sina scoutkläder kan jag inte se annat än komik. Men när man tänker på allvaret som finns filmen är scener som dessa nästan surrealistiska. Det är inte en scen som är överspelad och har absurditeten uppskruvad till max utan flera stycken.

this boys life 03

Filmen blir väldigt ryckig i och med de konstanta skiftena i känsloläget. Vi rycks från scener där De Niro är direkt hotfull till scener där man undrar om man ska ta hans känslostorm på allvar. Några gånger är det ren misshandel som övergår till komik. Leonardo DiCaprio (The Great Gatsby) är däremot bättre än vad jag minns honom. Jag har tidigare skojat om att han troligen inte kunnat skaka av sig karaktären han spelade i Lasse Hallströms Gilbert Grape när han gjorde This Boy’s Life som släpptes samma år. Ibland rör han sig spastiskt och när han skriker låter det ganska udda. Det var inte så illa som jag trodde och jag måste ha förstorat upp hans spasmer för dumma och billiga skämt. Han var duktig redan som ung och går in för rollen till hundra procent.

this boys life 04

Annars är det en ganska ordinär uppväxtskildring. Pojkgäng som röker, ställer till djävulskap, slåss, super och pratar om sex medan de drömmer om att fly från småstaden hör inte direkt till ovanligheterna. Vännerna spelas av bland annat Tobey Maguire (Deconstructing Harry) och Michael Bacall (Inglourious Basterds) som jag inte direkt kan påstå att jag kände igen även om det var något bekant över vissa ansikten.

this boys life 08

Trots att jag är osäker på hur man som publik egentligen ska uppfatta många scener i This Boy’s Life får man en riktigt trevlig stund framför teven när man ser den. Tack vare de absurda scenerna med De Niro sticker den ut från mängden och blir någonting utöver det vanliga.

This Boy's Life, reviewed by Mattias Berg on 2014-06-07T07:00:01+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 7 juni, 2014