This Gun for Hire
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

This Gun for Hire

En känslokall professionell mördare, lömska landsförrädare och en trollande nattklubbssångerska hamnar på kollisionskurs. I bakgrunden jagar polisen och samtidigt rasar andra världskriget. Allt detta på under 80 minuter när Alan Ladd och Veronica Lake sammanstrålar för första gången.

Mannen som gav namn åt uttrycket ”Spela Allan” är en lejd mördare fullständigt befriad från empati. Han gillar katter eftersom de enbart ser till sig själva, men örfilar gärna upp en städerska efter att ha slitit sönder hennes klänning eller skjuter ett oskyldigt vittne till hans senaste uppdrag utan att så mycket som höja på ögonbrynen. Han blir dock blåst av sin uppdragsgivare och börjar leta efter denne i jakt på hämnd med polisen flåsande i nacken. Lagens långa arm sträcker sig inte bara efter honom, utan även efter utländska agenter på plats i USA som rekryterar en ung nattklubbssångerska som spion. Det ska snart visa sig att den lejde mördaren och nattklubbssångerskan har samma man i sikte.

Med tanke på filmens korta speltid har de valt att trycka in väldigt mycket handling i den. Förutom ovan nämnda intriger har nattklubbssångerskan, spelad av Lake, även en fästman som jobbar inom polisen och jagar Ladds mördare, men samtidigt är ovetande om flickvännens hemliga uppdrag. Det placeras väldigt många karaktärer och väldigt många trådar som hade kunnat bli något alldeles enastående om de bara fått utvecklas lite mer, men tyvärr väljer man istället att försöka trimma ner det hela till en snabbt avklarad liten thriller. This Gun for Hire saknar verkligen inte bra stoff, bland annat så är en actionscen vid dimhöljda tågspår riktigt bra, men sedan är det tyvärr alldeles för mycket annat som förenklas ner på löjligt primitiv nivå. Den känns betydligt mer gammaldags och övertydligt jämfört med vad den egentligen hade behövt göra.

Egentligen är den väl knappast någon typisk Film Noir heller, med undantag för Ladds ensamme, osympatiske och plågade karaktär. Även där är förenklingen lite i vägen. Han blir hårdkokt på ett nästan löjligt och pubertalt vis, förutom i en scen där han berättar om en dröm, som då snarare bli pinsam. Karaktären, som påminner mig en del om något Alain Delon skulle ha kunnat spela 25 senare, hade kunnat göras så mycket intressantare. Då tycker jag bättre om den ständigt coola och glänsande Lake, mest på grund av skådespelerskans naturliga sätt att dominera scener med sin blotta närvaro. Hon har verkligen alla attribut för en Hollywoodlegend och borde blivit ett större namn än vad hon blev. Men hon och Ladd skulle komma att göra fler filmer som höll högre kvalitet bara några år senare, som exempelvis The Glass Key eller The Blue Dahlia. This Gun for Hire blir aldrig något mer än en godkänd bagatell.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
This Gun for Hire, reviewed by Erik Nyström on 2012-12-28T17:00:39+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 28 december, 2012