This is 40
Rating: 2.0/5 (2 votes cast)

This is 40

Judd Apatow är tillbaka med ännu en film som bara han kan göra. Inte för att han är unik utan för att ingen annan skulle få finansiering på en över två timmar lång dramakomedi som inte skulle träffa rakt i ditt hjärta om det så pumpat i fyrtio år just idag.

This is 40, Leslie Mann, Paul Rudd

Debbie (Leslie Mann) och Pete (Paul Rudd) ska båda fylla 40. I alla fall anser Pete det medan Debbie är övertygad om att hon är 38, för det är hur som helst 38 år hon brukar säga att hon blir. Paul har inte kvar sitt välbetalda jobb på Sony utan har ett eget skivbolag som endast jobbar med äldre rock som ingen lyssnar på längre. Debbie driver en klädbutik men misstänker att Desi (Megan Fox), en ung anställd som påminner henne om livet innan Pete och barnen, stjäl ur kassan. Barnen, det är 14-åriga Sadie och drygt hälften så gamla Charlotte. Sadie har precis börjat bli intresserad av pojkar och spenderar mer tid framför olika internetuppkopplade enheter än vad föräldrarna skulle vilja. Charlotte spenderar istället sin tid med att driva Sadie till vansinne. I samband med Petes 40-årskalas läggs korten på bordet och Debbie får veta att de kan behöva sälja huset samtidigt som Pete får veta att han ska bli pappa igen.

This is 40, Leslie Mann, Megan Fox

Filmens stora styrka är att trots allt detta tvingas inte Pete bo hos någon vän en vecka innan allt löser sig, på klassiskt romantisk komedimanér. Jag såg filmen med en person som älskar romantiska komedier, och hon gillade den till en början men slutbetyget var att filmen var konstig. Varför kunde hon nog inte riktigt förklara, men jag vet, det är för att det inte är någon romantisk komedi. En romantisk komedi kräver en djup svacka följt av en förälskelse starkare än någonsin. En normal svacka och en förälskelse något mindre obefintlig än den var från början, då har vi en Apatow-komedi istället. Samtidigt som jag verkligen uppskattar att filmen håller sig närmare verkligheten, är det trist att Apatow med vilja inte väcker mer känslor hos mig.

The 40 Year Old Virgin och På smällen klarade sig fint med grova välskrivna skämt. Fortfarande för långa filmer för att jag skulle vilja göra något åt mitt minne av dem som roliga filmer, men ändå. Funny People hade jag nog en väldigt bra dag när jag såg för den påminner mycket om This is 40 i mixen av drama och komedi, men kanske var det en större svärta som gjorde att jag gillade den då. Kanske behöver Apatow en Seth Rogen eller en Jonah Hill att skriva åt, då det säkert någonstans står en papperskorg full av snuskskämt som inte passade någon av karaktärerna i This is 40. Det är roligt med humoristiska vardagliga situationer också, men de omringas av alltför mycket vardaglig vardag här.

This is 40, Leslie Mann, Peter Segal

Jag är mycket förtjust både i Paul Rudd och Leslie Mann och de har inga problem att utöka birollerna de spelade i På smällen till (extra) långfilmsformat. Det är väldigt utlämnande roller för de båda men det känns som att de ger varandra sådan trygghet att det aldrig någonsin känns ”för mycket”. En kul detalj är att det är Manns egna flickor, som hon har ihop med Apatow, som spelar döttrarna. Att all ”syskonkärlek” i filmen kan vara mer eller mindre äkta, ger faktiskt en extra dimension. Megan Fox är mycket bättre i komedier än i filmer som Transformers. Jason Segel är roligare i biroller än i huvudroller och den namne han spelar är en riktigt välskriven ”player”. Slutligen vill jag lyfta fram Albert Brooks och John Lithgow som Petes respektive Debbies far, som ger extra dignitet till ensemblen.

This is 40 är ingen dålig film. Den har många roliga men ändå realistiska situationer och Judd Apatow kan skriva komedidialog som få andra. Jag kan ändå tänka mig att förse honom med yrkesförbud med klausulen att han får fortsätta att producera filmer som Anchorman och Talladega Nights tills han bestämmer sig för att göra något lika galet själv.

This is 40 recenserades även av Emil Gustafsson Ryderup i samband med filmens premiär. Läs hans recension här.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
This is 40, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-08-15T12:00:01+00:00 rating 2.5 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 15 augusti, 2013