Time of the Gypsies

Time of the Gypsies

Emir Kusturicas genombrottfilm Zigenarnas tid är en pulserande, svajig film om kärlek, misär, livet och förlust, men framför allt utvecklas den till en berättelse om svek och hämnd. Filmen har sina kvalitéer men också sina brister som nog kommer sig av regissörens brist på erfarenhet.

600full-time-of-the-gypsies-screenshot

Perhan är en ung rom som bor i Jugoslavien tillsammans med sin sjuka syster, mentalt störda morbror och omhändertagande mormor. Perhan har telekenetiska krafter och trånar efter den vackra grannflickan Azra vars föräldrar ser ned på honom. Perhan lockas av de snabba pengar som verkar kunna fås genom brottets bana och han lockas med till Italien där han blir indragen i en härva av människohandel, tiggeri och massa olika småbrott. Han blir alltmer indragen i denna skuggsida av samhället och filmens klimax är mörkt.

TimeOfTheGypsies1

Zigenarnas tid är kanske en aktuellare film 2013 än på länge. I media har det under året skrivits och diskuterats rätt mycket om den ökade mängden tiggare som kommit till Sverige de senaste åren och som just i år har blivit än fler. Med denna debatt i bakhuvudet blir filmupplevelsen annorlunda. Filmens skildring av romernas tiggande i Italien är väldigt lik den bild som av många förts fram i debatten om att det är ligor som står bakom tiggarna och tvingar dem till detta och som sen tar lejonparten av deras inkomster. Det kanske till och med är så att denna film är en av källorna till denna bild som enligt DNs artikelserie ibland är korrekt men långt ifrån alltid.

vlcsnap-2010-10-01-14h44m07s78

Filmen är en rätt kaotisk berättelse, men det är i helhet en styrka för filmen. I vågor pulserar filmen och det grälas, dröms, bråkas och sprudlar av liv. Samtidigt har filmen och utgåvan ett par svagheter som gör att det inte blir ett högre betyg. För det första är filmen lite för lång, 136 minuter, och den skulle mått bra av att ha varit neråt 100 minuter istället. Det är lite för många dalar i berättelsen som gör att fokus tappas och berättandet skulle kunnat stramats upp och gjorts mer stringent. Zigenarnas tid var Emir Kusturicas stora internationella genombrottsfilm, och en av hans första långfilmer. De senare Underground och Svart katt, vit katt vill jag minnas som bättre i denna aspekt. Sedan är ljudbilden väldigt underlig filmen igenom. Dialogen är relativt låg jämfört med musiken och vissa miljöljud. Det var så att jag i början fick fippla en hel del med fjärrkontrollen för att hitta en acceptabel balans. Hade dialogen varit på ett språk jag behärskar hade det varit olidligt med denna underliga ljudbild. Textningen är nästa grej som jag vill gnälla på. Den är lite slarvig och för att ta ett exempel har vi den släkting som tar hand om huvudrollsinnehavaren som i textningen kallas för farmor men av berättelsen är det uppenbart att hon är hans mormor.

Saknas just denna film i din Kusturica-samling kan det väl vara dags att införskaffa den men annars skulle jag nog rekommendera en av hans senare filmer som en av de nämnda Underground eller Svart katt, vit katt istället.

Time of the Gypsies, reviewed by Roney Lundell on 2013-07-06T12:00:21+00:00 rating 3.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 6 juli, 2013