Tokarev
Rating: 1.0/5 (2 votes cast)

Tokarev

Tokarev-01Nicolas Cage blandar och ger. Vissa filmer han har gjort är han riktigt bra i och den Oscar han vunnit en gång i tiden är synnerligen välförtjänt. Men ju äldre han blir desto mer sällan kommer filmerna som faktiskt är bra, men likt förbaskat verkar han fortfarande hålla en viss status och producenterna ringer honom. Dags att syna Tokarev i sömmarna, filmen som på Rotten Tomatoes har följande omdöme: ”Depressingly dull and all-around poorly made, Rage is the rare Nicolas Cage action thriller lacking enough energy to reach ”so bad it’s good” territory.”

Paul Maguire är en respekterad affärsman i Mobile, Alabama, han lever ett gott liv med sin dotter och sin yngre fru. Men det har inte alltid varit så, en gång i tiden tillhörde Paul den irländska maffian, men när hans första fru dog i bröstcancer lämnade han sitt kriminella liv för att hans dotter inte skulle förlora sin far också. Men en kväll blir hans dotter kidnappad och dyker upp ett par dagar senare död. Allt pekar på att det är den ryska maffian som dödat hans dotter, är det Pauls gamla liv som kommit tillbaka för att plåga honom? Tillsammans med sina gamla kompisar beger han sig iväg på en hämndresa.

Tokarev-02Man vet aldrig vad man får med en Nicolas Cage, ibland glimmar han till som i Lord of War. Tokarev är dock inte en sådan film, det är bottenskrapet som blivit över, den där filmen bolagen slår ihop med tio andra och säljer på Cannes och hoppas att Cages namn skall lyckas sälja några kopior. Och så är det nog, Cage har idag ett rykte om sig att göra en hel del galna roller så jag kan tänka mig att det finns en grupp människor som ser denna film av ren nyfikenhet. Så vad är bra? Godkända actionscener rakt igenom hela filmen. Vad är dåligt? Allt annat. Orson Scott Card skrev i introduktionen till Ender’s Game att anledning till han började skriva böcker var att när han läste andras verk tänkte han ”om dessa usla författare kan bli publicerade så kan jag det också”. Så tänker jag när jag ser Tokarev, om Jim Agnew och Sean Keller får lov att skriva manus borde jag säga upp mig från mitt jobb och flytta till Hollywood.

Spanske regissören Paco Cabezas gör här sin första film i Hollywood. Ingen av filmerna han gjort tidigare är några jag känner igen men tydligen gillade Cage dem och släpade över honom till USA för att regissera denna film. Cage, ja. Som sagt det finns gott om roller där han är så dålig att han är bra eller när han spelar över som bara han kan göra så blir det underhållande ändå (som Face/Off). Här blir det mest dåligt, finns ett par scener där den galne Cage lyser igenom men det är för få. Peter Stormare spelar irländsk maffiaboss ungefär lika trovärdigt som om Sven Wolter skulle haft huvudrollen i 12 Years as a Slave. Den enda som får godkänt är Pasha D. Lychnikoff, kanske för han är ryss och klarar att spela rysk gangster galant. Resten av skådespelarna är av typen att söker man på IMDB dyker Tokarev upp under ”Known For”. Undantaget är Rachel Nichols (The Amityville Horror) och Danny Glover (Lethal Weapon).Tokarev-04Så för att summera, Tokarev är en ännu en av dessa usla filmer från Nicolas Cage där du får mer underhållning under trailern än under själva filmen och bör i största möjliga mån undvikas. Jag skulle inte ens rekommendera den en sen lördagskväll när du sett allting annat på Netflix. Nej det bäst att undvika denna film helt och hållet och se något som han faktiskt är bra i.

Rating: 1.0/5 (2 votes cast)
Tokarev, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-08-23T10:30:56+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 23 augusti, 2014