Tom i bollen
Rating: 4.5/5 (6 votes cast)

Tom i bollen

Improvisationsorgie med bland annat Bill Murray, Chevy Chase och Rodney Dangerfield som jönsar runt på en golfbana. Tyvärr inte det minsta rolig.

caddyshack

På en golfbana för de välbärgade och snobbiga någonstans i USA jobbar unge Danny som caddy. Han funderar på vad han vill göra med sitt liv och om han någonsin kommer ha råd med college. Kanske kan han få ett caddystipendium? Samtidigt har besökarna svårt att hålla sams och vaktmästaren Carl har svårt att hålla borta sorkarna från banan.

Förmodligen hade redan nämnda trio skådespelare fruktansvärt roligt när de spelade in Tom i bollen, för de får verkligen göra precis vad de vill. Fria händer för skickliga komiker borde ju betyda att man tänjer lite på gränser, vågar lite extra och lyckas överraska, men här stämmer det inte alls. Känslan är snarare att de tagit hela inspelningen i någon slags gisslan, gömt undan alla manus och sedan tvingat fram scen efter scen där ingenting har med något annat att göra. Det händer inte ett skit och naturligtvis skulle det kunna vara roligt ändå, men alla små sketcher misslyckas ganska brutalt.

caddyshack (1)

När man har tillgång till en sådan komiker som Bill Murray, som är en mästare på att komma med ironiska kommentarer eller dräpande sarkasmer med sitt stenansikte, känns det slösaktigt att han tillbringar större delen av filmen alldeles ensam. Hans ständiga grimaserande och mumlande för sig själv är inte det minsta roligt, trots att han nog tyckte det själv. Chevy Chase har en inledande scen som förmodligen är filmens bästa, där han kommer med några torra skämt, men är i övrigt stentrist. Gamle Rodney Dangerfield har jag ingen koll på, men hans ändlösa försök till oneliners måste ha luktat lik redan 1980. Antagligen ska man heja på dessa stollar som hamnar i fejd med ett gäng stela tråkmånsar, men det blir svårt då alla inblandade är ungefär lika irriterande och helt utan personlighet.

Någonstans i mitten av detta försöker huvudkaraktären Danny (Michael O’Keefe) få utrymme. Hans vånda över att inte veta vad han ska göra, över att eventuellt försöka ställa sig in hos de rätta golfarna och över hans hans öppna relation till Maggie, får inte alls det utrymme som skulle behövts för att ge en ryggrad till filmen. Nu blir det mesta bara märkligt. Vad är hans relation till Ty? Hur går det för han och Maggie? Kommer han att få något stipendium? Har han kommit fram till något när eftertexterna rullar? Nej, det har regissören Harold Ramis helt tappat intresset för och jagar istället runt efter Murray som jagar runt efter en sork.

caddyshack-gopher-dancing

Jag ville verkligen tycka om Tom i bollenspeciellt då jag vet hur roliga både Murray och Chase kunde vara i sina bästa stunder under tidigt 80-tal. I vanliga fall kan det räcka med att de får briljera med några smarta replikskiften för att en film ska kunna bli åtminstone godkänd, men här blir det bara en smått kaotisk röra av misslyckade sketcher som staplats på varandra. Se Den ofrivillige golfaren istället om sporten intresserar, eller vad som helst annat som Bill Murray gjort för att få ett gott skratt.

Rating: 4.5/5 (6 votes cast)
Tom i bollen, reviewed by Erik Nyström on 2013-09-14T07:00:37+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 14 september, 2013