Tomtetass 2 – Julens hjältar

Tomtetass 2 – Julens hjältar

Oförargligt eller sniket kommersiellt utnyttjande av barnfamiljer? Här är hur-som-helst ytterligare en julfilm för familjen från Disney. Denna gång är det en fristående fortsättning på Tomtetass.

Det har blivit tillökning på hundsidan uppe på Nordpolen. Tomtetass har blivit pappa till inte mindre än fyra små och synnerligen busiga tomtehundvalpar. Dessa ska så småningom ta över vissa sysslor, men vägen dit är lång och det är många saker de först måste lära sig innan de får egna magiska kristaller. Jultomten får sin magiska kraft från den stora julistappen som i sin tur är beroende av hur mycket människorna på jorden tror på julen. Riktigt mycket tror de på julen i den lilla staden Tallköping, men tyvärr har tomtens julambassadör där gått bort, så tomten måste hitta en ny ambassadör för att se till att julen inte faller i glömska. Tomtemor tar på sig uppdraget, men det gör även tomtevalparna. De knycker Eddies magiska kristall och tar sig även de till just Tallköping. Där ställer de genast till med stora problem och en sjukdom – ”julinfluensan” som gör folk elaka och griniga sprider sig i staden. Problem som Tomtemor, Eli och Eddie måste reda ut innan julinfluensan sprider sig till hela världen.

Tomtetass är en hybrid av Buddies-filmerna och julfilmer. Det är alltså en dröse med hundar med animerade munnar som pratar som är huvudattraktionen. Gillar man inte pratande djur kan man glömma denna film genast. Står man ut med konceptet är detta faktiskt en lagom gullig och lagom moralpredikande film om julen. En jul med amerikansk kryddning.

Målgruppen borde vara barn i åldern 6-8 år, eventuellt med tillhörande förälder. Eftersom det är en Disney-produktion saknas givetvis våldsinslag och sexuella anspelningar, så det är helt lugnt att starta denna film på julaftonsmorgon och placera telningarna där medan du i lugnan ro käkar frukost och läser tidningen. Och det är väl i det ljuset som filmen ska bedömas. I övrigt kan nämnas att filmen har flera sångnummer, som mer eller mindre smälter in i handlingen.

En stabil Disney-produktion som knappast lär varken förvåna eller överraska. Gillar man Buddies-filmerna eller den första filmen är det inte mycket att tveka inför. Annars kanske filmen kan vara lämplig som morgonpaket till ungarna på julafton.

Tomtetass 2 - Julens hjältar, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-11-21T12:00:58+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 21 november, 2012