Total Recall (2012)

Philip K Dicks novell We Can Remember It For You Wholesale publicerades för första gången 1966 i tidningen The Magazine of Fantasy & Science Fiction. Alstret var på blott 23 sidor som sedan har varit inspiration till filmerna Total Recall från 1990 och denna från 2012.

Det som är identiskt i båda filmerna och novellen är att huvudpersonen Douglas Quaid, en vanlig arbetare, bestämmer sig för att besöka Rekall, ett företag som inplanterar minnen och upplevelser i hjärnan. I Quaids fall föreslår man på Rekall att han kan få upplevelsen att få vara hemlig agent vilket han nappar på. När de ska inplantera minnena upptäcker de att han redan har utsuddade minnen av att vara hemlig agent. Inget som Quaid visste något om såklart. Det är efter det här berättelserna tar oss på olika resor.

I all tre fallen befinner vi oss i en framtid med en högre teknologisk nivå än idag. En blandning av Blade Runner och Minority Report skulle närmast beskriva världen i 2012 års version av berättelsen. Quaid spelas av Colin Farrell som jagar runt efter sitt liv och vill få reda på sitt gamla jag. Han är fabriksarbetaren som blir huvudpersonen i en gigantiskt konspiration i en värld ödelagd av krig och miljöförstöring. Som medhjälpare har han drömflickan spelad av Jessica Biel och som motståndare Kate Beckingsale som målsökande robot med svajande hår och figursydd outfit.

Filmen är visuellt imponerande med CGI från topp till tå och påminner, diplomatiskt uttryckt, om scenografin från Blade Runner. Till detta har regissören Len Wiseman att förfoga över ett oväntat tunt manus av Kurt Wimmer och Mark Bomback. För att kompensera denna brist fyller Wiseman filmen till brädden med actionscener och främst jaktsekvenser av olika slag.

Det är omöjligt att inte jämföra Wisemans actionspektakel mot Verhoevens 22 år gamla förlaga. 2012 års version saknar personlighet, engagemang, humor och är oväntat anonym trots att det tryckts in hela 125 miljoner dollar i budgeten. Originalet hade humor, kitsch, överdrivet våld och en hjälte som åskådaren faktiskt bryr sig om. Till det fanns det faktiskt en grundberättelse som är intressant. Varken Farrell eller Schwarzenegger kan anklagas för att vara karaktärsskådespelare men den senare har trots detta fler strängar på sin lyra än Farrell som lufsar runt med ett slätstruket ansiktsuttryck filmen igenom.

Det finns några ansatser att leka med Dicks tankar kring vad som är verklighet och vad är dröm. Tyvärr fungerar det inte alls och möjligheten till psykologiskt spel kring verklighet och vilken personlighet Quaid egentligen är går helt förlorad i Farrells endimensionella skådespel och ett manus som tydligt visar att det är actionsekvenserna som är det viktigaste ifall men bortser från extremt överanvändande av ljuseffekter i kameralinsen. Nog för det kan vara snyggt då och då, men var och varannan bildruta gör det väldigt tröttsamt.

Att Wiseman tagit med den trebröstade horan som något underlig homage till Verhoevens original känns varken hedrande eller passande och jag funderar ju längre filmen lider, varför? Ja, varför har 125 miljoner dollar lagts på en så usel berättelse? Grundidén att det är omöjligt att skilja på ett inplanterat minne mot ett verkligt kan bli hur spännande som helst med flera lager av paranoia. Filmer som Matrix, Verhoevens Total Recall och Cypher borde fungerat som en bra inspiration för hur de skulle tänkt. Vi blir aldrig överraskade eller förfärade, inte ens engagerade i hur det ska gå för Quaid.

Visst kan man ha otur när man tänker, men Quaid förvandlas från fabriksarbetare till superagent på två millisekunder. Han lider aldrig och han får baben på slutet utan att han har förlorat kontrollen för en sekund, lidit, förlorat något, eller ens tvekat inför vad som försiggår. Det skapar inte trovärdighet och även om alla obligatoriska fält är kryssade i actionformuläret blir det ändå inte mer än en stapling av actionsekvenser eller en show reel för de som gjort CGIn. Hantverket med finurligt kamera-arbete och green screen är det inget fel på. Jag tror säkert det kan roa flertalet med popcornskålen framför sig, men jag hade förhoppningen att det skulle gjort en spännande thriller med utgångspunkt från novellen. Tyvärr blev det inte så.

Slutligen finns en extra Blu-ray med bonusmaterialet på. Jag kunde inte köra igång den om jag hade nätverkssladden i så om du har samma problem så vet du vad du ska göra.

Rating: 2.8/5 (10 votes cast)
Total Recall (2012), reviewed by Mats Lundberg on 2012-12-05T07:00:00+00:00 rating 1.5 out of 5