Total War: Attila

Total War: Attila

Total-War-Attila-01 Total War-serien är en av mina favoriter i spelväg. Ända sedan jag spelade Shogun: Total War för femton år sedan har jag sett fram emot varje ny titel. Det åttonde spelet Total War: Rome II kom ut 2013 och var plågat med problem och buggar. Har The Creative Assembly lärt sig sin läxa?

Jag skall påpeka att denna recension är baserad på review code vi har fått ifrån SEGA. Tråkigt nog har man inte gjort så att denna automatisk blev en retail copy på spelets releasedag. Så denna recension kan inte ge en helhetsbild då jag inte vet om de buggar och problem jag råkade utför finns i slutversionen. The Creative Assembly har sagt att de kända buggarna skulle fixas i den build jag har spelat och att de skulle vara klara till release.

Total War Attila är en uppföljare till Rome II, man skulle nästa kunna se den som en dyr och extremt välfylld DLC med tanke på hur lika de är i grunden. Men när man däremot börjar dyka djupare ner i spelet ser man att utvecklarna har gjort en hel del stora förändringar. Det största är så klar migreringssytemet som ställer hur man spelar Total Wars kampanj på ända. Numera handlar det inte bara om att ta över områden och städer från dina fiender. Nej när hunnerna kommer så är det dags att ta sin packning och dra västerut. Plötsligt har du stora stammar som migrerar över kartan och dynamiken blir helt annorlunda. Du kan välja att spela som väst/öst-rom och ha kvar det gamla sättet att spela, eller som några av de gotiska folk och försöka hitta en ny plats att leva på eller bara spela hunnerna och driva fram över Europa och skövla, valet är ditt.Total-War-Attila-02

Dock så plågas spelet av en hel del buggar som drar ner både betyg och spelglädje. Prologen kändes som en bra startpunkt även för mig som spelat serien tidigare, dels för det var ett par år sedan och dels för alla nyheter. Men prologen är fruktansvärt buggig, där jag ett flertal gånger fick börja om från början för att jag inte kunde komma vidare. Detta berodde mycket på att Total War är dålig att berätta allting för mig. Den säger att jag skall trycka på ett visst ställe för att skaffa en agent men glömmer berätta att jag måste ha en viss byggnad för att det skall dyka upp en agent i menyn. Konsekvensen blir att när jag väl kommit på detta kan jag inte fortsätta för hunnerna har redan flyttat på sig. Och jag är fast och tvingas starta om. Så skall en rekommenderad prolog till ett så pass komplex spel som Total War inte vara. Samma sak hände flertalet gånger, till slut struntade jag i prologen och vad den kunde ha lärt mig. Jag valde att spela spelet istället och lärde mig spelets grunder den hårda vägen.

Total War har alltid varit uppdelad i två delar. Dels kampanjkartan där du planerar, bygger städer, flyttar arméer och dels stridskartan där alla realtidsstrider utspelar sig. Om vi börjar med kampanjkartan har man gjort om den en hel del. Stort fokus ligger nu på din familj och balansen emellan att ha stor makt och de problem som detta skapar. Du vill se till att din familj styr ditt folk men samtidigt undvika total makt då detta ger stora nackdelar för ditt folk. Det gäller med andra ord att välja rätt personer till rätt ämbete. Det finns gott om annat att göra på kampanjkartan också och snart har du fullt upp att hålla koll på alla detaljer i ditt rike. Här kommer ett av de klassiska problemen med Total War in. Efter ett tag tar varje omgång väldigt lång tid, AI:n tänker och arbetar i flera minuter med varje fraktion och det driver mig som spelare till vansinne att sitta där och vänta och vänta. Sedan är det tråkigt att så många faktioner och folkslag inte går att spela, det luktar DLC lång väg.

Men det är i själva realtidsstriderna som Total War alltid har lyst starkast och så även här. I Rome II fanns det en hel del problem med korkad AI som spelaren kunde utnyttja. Så är inte fallet här kan jag glädja er med. Det finns beteende som är tvivelaktiga och ibland så gör fienden saker som får mig att klia mig i skallen men överlag sköter den sig betydligt bättre här. Kollisionsmotorn kunde ha varit bättre och är precis som i förra spelet ett problem. Det blir aldrig så där episkt som det kunde vara i Medieval II när man dundrar in med kavalleri i flanken på fienden. Men på det stora hela har jag få saker att egentligen klaga på när det gäller striderna. Och att ha ett slag där flera tusen krigare ställer upp sig på båda sidorna är fortfarande bland det roligaste man kan ha framför en dator.Total-War-Attila-03

Dock är Total War Attila ett svårt spel, ibland riktigt svårt. Även de faktioner som betecknas som enkla att spela kan ge en nybörjare en rejäl huvudvärk och näsbränna, här i ligger kanske det största problemet med spelet. Som jag skrev känns det mer som ett stort DLC till det förra spelet och detta kan vara en bidragande faktor. Attila är inte något för nya spelare, det är något för gamla Total War rävar som vill uppleva ny spelmekanik, ett annorlunda sätt att tänka och spela. Spelet är extremt oförlåtande och det kan snabbt skena iväg för en ny spelare som inte har riktigt bra koll.

Total War Attila är ett spel för fansen skulle jag säga. De som de senaste femton åren har kämpat sig igenom allt ifrån vikingainvasioner till Napoleons slag. För dem är detta ytterligare en era att spela i och nya trupper att lära. För nybörjaren rekommenderar jag att man plockar upp något av de andra mer lättillgängliga delarna i serien.

Total War: Attila, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-04-04T08:09:35+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 4 april, 2015