Tower Block
Rating: 2.0/5 (2 votes cast)

Tower Block

Några boende i höghuset Serenity House, tower block 31, blir vittnen till ett mord. Rädslan för eventuell hämnd från mördarens sida gör deras tystnad gentemot polisen förståelig, men ändå hopar sig bekymren när någon med kikarsikte får för sig att utöva prickskytte med dem som levande måltavlor. Och jag som – efter att ha genomlidit stambytet från helvetet – inte trodde att livet i lägenhet kunde bli värre än så.

Tower Block UTVALD BILDNu ska Tower block 31 rivas, nu ska hela rasket bort, men ett femtontal hyresgäster på den översta våningen dröjer med att flytta ut. En femtonårig kille blir ihjälslagen i en av de långa korridorerna och polisen står maktlös utan ledtrådar. Grannsämjan lyser med sin frånvaro i detta hus, ingen har något till övers gentemot någon annan, mer än hårda ord och iskalla blickar. Tre månader senare tvingas de ändå till samarbete, när ljuddämpade kulor en morgon viner in genom fönstren och ingen vet vem som skjuter. Paniken sprider sig hos den brokiga skaran som chockade samlas där lasersiktet inte når dem. En ung kille är alkoholist, det äldre paret lever redan i skräck inför ett hotande gäng som tvingar grannarna att betala för beskydd och en mamma missköter sina barn. Och så Becky då, filmens hjältinna spelad av Sheridan Smith (Hysteria) som precis fått sitt one night stands hjärna rätt över köksbordet och fan inte tänker ge upp.

Tower Block 3De utsatta befinner sig i en hopplös situation, de måste ut och söka hjälp men hittar ingen omedelbar lösning när de möter låsta dörrar. Internet och mobiltrafiken är satt ur spel, vilket gör läget synnerligen prekärt. Några skadas och eftersom den här filmens första hjälpen kit består av vodka och en sönderriven t-shirt blir det svårt att sköta om såren. Hissen är såklart satt ur funktion och det visar sig att trapphuset inte är någon vidare bra idé att använda heller, då skytten ser ut att ha tänkt tanken före offren. När våningens knarklangarhuligan visar sin hänsynslösa sida blir den tappra gruppen allt mer angelägen om att göra en kvick sorti. Samtidigt som de tjafsar om vem skytten kan vara och funderar på att fly via taket, trappas terrorn upp och visar sig vara flexibel nog att även den tas en trappa upp.

Jag såg nyligen Trigger Man, efter att ha införskaffat några Ti West-filmer som de rysliga farbröderna på Vacancy Podcast pratade om i sin dubbla Ti West-special (avsnitt 19 och 20). Den påminner lite om Tower Block i sitt upplägg med en osynlig dåre med gevär som skjuter vilt omkring sig och därmed avser att skapa ett otäckt pirr i kistan hos tittaren, till stor del i vildmarken den gången dock. Trigger Man var ändå väldigt annorlunda förutom att vara amerikansk, den hade ett snigeltempo och en betydligt mer realistisk atmosfär gentemot den brittiska Tower Block, vars utförande egentligen helt saknar realism. Vad har de då gemensamt förutom blodstänk i survivalgenren? Det är två enkla historier med till synes hjälplösa karaktärer som till slut måste ge sitt yttersta för att inte falla offer för mannen på taket. Skillnaden ligger också i att Tower Block har en begränsad spelplats, högre intensitet och fler interna konflikter bland måltavlorna.

tower block 3

Huliganen som jag nämnde ovan är en karaktär som blir lite för mycket med sin överdrivet elaka attityd och borde tonats ner en aning. Han och rädslan för honom blir inte trovärdig, men i övrigt kan jag inte klaga på galleriet av offer eller skådespelarna som låter dessa dö. Eller överleva, om de nu gör det – vem vet? Man har skrivit in ett antal väldigt simpla lösningar i manuset och det är bara att ta fram papper och penna och börja pricka av det du redan känt till så länge du har sett film. Det tråkiga med Tower Block är nämligen att den inte bjuder på något nytt. Det är ingen film att överraskas av, då det egentligen aldrig sker något oväntat och idéerna verkar ha tagit slut alldels för tidigt.

Ändå är det ganska stabilt utfört och jag gillar fotot som leker med vinklar och oftast ser sådär brittiskt skitigt ut. Spänningen som inträdde under inledningen tappar sedan sin kraft och övergår till att befinna sig i stadiet av transportsträcka resten av speltiden. Personligen hade jag ju inte heller handlat som dumstrutarna gör, lösningar för hur man hade kunnat ta sig ut ligger blottade och det irriterar mig lite grann. Om man ger sjutton i att bry sig om sådant, så har man ändå 90 minuter av ganska trevlig och basic lågbudgetthriller av två långfilmsdebuterande regissörer framför sig.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
Tower Block, reviewed by Hans Råman on 2013-03-18T07:00:50+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 18 mars, 2013