Tower Heist

Brett Ratner är Hollywoods motsvarighet till ett stort paket Frosties-flingor. Amerikanskt och massproducerat sötslisk som du blir serverad i evinnerlighet.

Josh Kovacs (Ben Stiller) har
en chefsposition i en av New Yorks allra finaste lägenhetsskrapor. När Arthur Shaw (Alan Alda), en finansman som lever i byggnaden, blir tagen av FBI för ekobrott ändras alla förutsättningar för Josh. Han har nämligen låtit Shaw förvalta samtliga anställdas pensioner, pengar som man nu bara kan spekulera i hur de försvunnit. Kovacs flippar ut och får sparken, men när en FBI-kvinna (Téa Leoni) avslöjar att Shaw kan ha gömt undan 20 miljoner dollar, ser Kovacs sin möjlighet att få tillbaka pengarna. Han är nämligen övertygad om att Shaw gömt förmögenheten i lägenheten och behöver bara en plan för att bryta sig in toppvåningen. Han sätter ihop ett team med bland andra den konkursmässiga affärsmannen Mr. Fitzhugh (Matthew Broderick) och yrkeskriminelle Slide (Eddie Murphy).

Det var mycket hype
kring Tower Heist innan den kom om att den skulle vara Eddie Murphys stora återkomst som vuxen komiker. Kanske var det Brett Ratners modellerande av Chris Tucker till någon form av Murphy för ADHD-åldern i Money Talks och Rush Hour-filmerna, eller kanske var det hans återkommande snack om att regissera en Snuten i Hollywood 4 som höjde förväntningarna. Men som det mesta av Ratner är det mediokert. Riktigt, riktigt mediokert till och med. Jag borde väl ha förstått, Ratner och den som numera är skådespelarnas motsvarighet i mediokritet, Ben Stiller (Zoolander 2 – när??). Inte ett sällskap där Murphy kommer in och vänder på sin karriär direkt. Manuset, av bland andra Ted Griffin som skrev den liknande Ocean’s Eleven, hjälper honom inte. Murphys Slide har inte på något sätt roligare saker att säga och göra än den tråkigaste karaktären (Julia Roberts) i Griffins kändaste film. Dummast i filmen måste ändå vara Shaws bil som är en viktig del av upplösningen. Den är ingen Rosebud direkt om man säger så.

Rating: 1.3/5 (4 votes cast)
Tower Heist, reviewed by Rikard Eriksson on 2012-12-15T07:00:59+00:00 rating 2.0 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 15 december, 2012