Tranceformer

Tranceformer

Tranceformer

Stig Björkman är känd för intervjuböckerna Bergman om Bergman, Woody om Allen och Trier om von Trier. Han har även gjort några filmer genom åren. Det här är hans dokumentär om Lars von Trier från 1997.

Lars von Trier är lika intressant som sina filmer. Han har byggt upp en bild av sig själv som en skoningslös regissör med ångest och fobier. De som känner honom säger att han är en god människa som bara vill väl. Gränserna för vad man kan berätta om sig själv offentligt verkar inte finnas hos honom. I och med sin självironi är det alltid roligt att lyssna på honom och han inbjuder till att man ska skratta åt/med honom och hans psykiska besvär. När Tranceformer gjordes byggde von Trier fortfarande upp den offentliga bilden av sig själv och det är faktiskt sorgligt att jämföra honom med den regissör man sett intervjuad de senaste åren. Han verkar må sämre nu än då.

Tranceformer

Under sommarsemestern läste jag Geniet. Lars von Triers liv, filmer och fobier av Nils Thorsen. En mycket underhållande bok som det är svårt att lägga ifrån sig. Mycket av det som berättas i boken hade jag hört om i dokumentärer, extramaterial och intervjuer. Historierna var fortfarande fräscha när Stig Björkman gjorde Tranceformer. Det kul med männen runt 30 som berättar om tokerierna de hade för sig i ungdomen. Men i boken är det bara tragiskt när till exempel Tómas Gislason än en gång berättar om hur han låg på golvet och skrattade åt en av studenten von Triers tidiga kortfilmer. Det är som när Anthony Daniels berättar om hur George Lucas kröp vid sidan om honom och gjorde R2-D2-ljud när de spelade in en scen i Return of the Jedi. Jag önskar att det fanns en gräns för hur många gånger man får berätta en anekdot.

Tranceformer

Det roliga med Tranceformer är att vi äntligen får se vad Gislason skrattade åt. Stig Björkman har fått tillgång till filmer som von Trier gjorde som 12-åring och en entusiastisk vuxen regissör berättar om sina första kameraåkningar på cykel och dubbelexponeringar. Måhända är det lika ointressant som filmerna min pappa gjorde med sina vänner ungefär tio år tidigare, men efter att ha läst Thorsens bok var det lite kul att se scenerna som fanns beskrivna i den. Om man är som jag och läser allt man kommer över om von Trier tillför inte Tranceformer så mycket som man inte redan känner till. Därmed inte sagt att den inte är sevärd. Allting von Trier har gjort eller medverkar i är på något sätt sevärt. Så är det bara. I Tranceformer får vi dessutom höra Ernst-Hugo Järegård prata om honom.

Tranceformer

Jag har väldigt dåligt samvete över att jag inte nämnt Morten Arnfred i mina recensioner av Riket och Breaking the Waves. Efter att ha övergett tanken på att skådespelare borde hypnotiseras till att stå där de skulle så att bilden blev som han ville (ni känner troligen till anekdoten, den har berättats på hundratals ställen) blev agerandet viktigare för Lars von Trier efter Europa. Osäkerheten inför att regissera skådespelare gjorde att han tog hjälp av Arnfred i Riket. Arnfred är medregissör till samtliga åtta avsnitt och fick ofta ta hand om regin i scener som utspelade sig på platser som von Trier på grund av sina fobier inte ville vara på. I Tranceformer ser vi Arnfred som assisterande regissör under Breaking the Waves där han bland annat ansvarade för filmandet på oljeriggen. Honom ska man inte glömma när man talar om von Trier.

Tranceformer, reviewed by Mattias Berg on 2013-12-25T07:00:38+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 25 december, 2013