Transformers Age of Extinction

Transformers Age of Extinction

transformers-age-of-extinction-02När vi summerar 2014 kommer Transformers Age of Extinction vara den film som spelade in mest pengar över hela världen. Enda filmen detta år som spelade in över en miljard dollar. I Kina slog den rekord över mest inspelade pengar. Efter att ha sett filmen ställer jag mig en fråga. Vem gick och såg detta frivilligt?

Filmen börjar för 65 miljoner år sedan när en ras som kallar sig the Creators kommer till jorden och utplånar i stort sett allting levande, om någon nu funderade på hur dinosaurierna dog. Snabbspola till fem år efter förra filmen. Autobots blir nu jagade av en hemlig grupp inom CIA som samarbetar med Lockdown, en prisjägare som jagar Transformers. Lockdowns mål är att fånga Optimus Prime och ta honom till the Creators. CIAs mål är att döda så många Transformers som möjligt så att man kan ta isär dem och låta företaget KSI bygga nya som skall tjäna USA. Men när Optimus Prime hittas av uppfinnaren Cade Yeager tar allting en ny vändning.TRANSFORMERS: AGE OF EXTINCTIONHär sitter jag med den fjärde Transformersfilmen, trots att jag avskydde tvåan och trean. Vad hände? Jag antar att nyfikenheten tog överhand. Hur kan en film som blivit så universellt sågad av alla fortfarande spela in så mycket pengar? Jag brukar säga att se Transformers är som att gå till tandläkaren, det är tråkigt, det gör ont och det känns förbannat dyrt med tanke på hur lite de gjorde. Och Transformers Age of Extinction bekräftar detta rakt av. Detta är en sorglig soppa av manusförfattaren Ehren Kruger, filmen gör hela tiden ologiska hopp och man försöker aldrig förklara något särskilt väl utan bara går vidare till nästa scen.

En gång i tiden när jag såg den första filmen var jag underhållen. Det var aldrig bra men det var underhållande Bayism. Det är det inte längre. Nuu är det bara plågsamt att se hur Michael Bay inte längre bryr sig om någon handling utan att bara trycka in så mycket som möjligt på så lång tid som möjligt. Filmen är 2 timmar och 45 minuter lång, helt absurd lång tid för en film som denna. Vad kan vilja berätta som tar så lång tid? Det hela är bara en osammanhängande blandning av scener med en massa ljud och snabba kamerarörelser efter varandra. Och klippningen är bland den sämsta jag har sett. I alla scener när man jagar någon finns det aldrig någon känsla av jakt för jag fattar inte vad som händer eftersom Bay klipper konstant och inte bryr sig om att berätta hur personerna kom dit de nu är.transformers-age-of-extinction-01

På skådespelarfronten är det inget nytt. Mark Wahlberg har tagit över huvudrollen och är precis så usel han kan vara i vissa filmer, han har väl aldrig varit en stor skådespelare men har ändå gjort några roller som han vunnit lite respekt ifrån mig (The Fighter, Invincible, Boogie Nights). Men sedan ramlar han ner i dessa actionhål där han spelar samma karaktär. Kvinnor i Michael Bay-filmer har alltid varit ett speciellt ämne och jag ser ingen förbättring här. Det är inte lika uselt som Rosie Huntington-Whiteley eller Megan Fox men det är inte särskilt bra heller. Roligast i filmen verkar Kelsey Grammer ha som återigen får spela skurk och njuter fullt ut av att göra det.

Jag vet inte riktigt vad jag hoppades på när jag satte mig ner för att se Transformers Age of Extinction men det var precis så uselt som jag hade förväntat mig och inga robotdinosaurier på jorden kan rädda denna film.

Transformers Age of Extinction, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-01-04T12:00:02+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 4 januari, 2015