Transit

Transit

En familj på road trip blir måltavla för en bad girl och tre bad guys, när de ovetandes kör omkring med fyra miljoner dollar på taket. Tack vare detta elände får familjen en stenhård överlevnadskurs på köpet, tänk att man aldrig kan få semestra i lugn och ro. Men de har i alla fall tur med vädret.

En värdetransport rånas i Baton Rouge, Louisiana. Initialt lyckas rånarna fly, men polisen är dem på spåren och vägspärrar sätts snart upp. Bytet ligger tryggt i bagaget när de gasar på i deras coola kärra. Vid en vägkrog inser de att de snabbt måste dumpa både vapnen och pengaväskan och hittar ett finurligt gömställe på taket till familjen Sidwells Land Rover, bland de övriga väskorna. Nu är det bara att följa efter den intet ont anande familjen och sno åt sig de heta stålarna så snart alla vägspärrar är passerade. De fyra familjmedlemmarna består av mamma och pappa med två griniga tonårssöner i baksätet.

De har en del problem att ta itu med, tack vare pappans tid bakom galler på grund av tveksamma fastighetsaffärer och är nu ute på en campingresa för att hitta tillbaka till varandra igen. Inget binder oss samman som en road trip, resonerar pappa Nate, spelad av Jim Caviezel (The Passion of the Christ) som är filmens största namn, följt av den samvetslöse skurken Marek, gestaltad av James Frain (True Blood). Mamman som senare utvecklas till en brutal actionmorsa spelas av Elisabeth Röhm (Heroes). När en svart Chevrolet Chevelle med vrålande motor dyker upp i backspegeln, vet inte familjen att deras semester redan är förstörd. Det blir inte lika mycket camping som det blir kamp för att försöka överleva mardrömmen som stundar.

Massor av vapen, en tunn story, snutar, svettiga ansikten, en väska med cash, alligatorer, färgrikt härligt foto med snabba klipp, biljakt med tillhörande krasch, tuttar i tajt linne, ett äckligt träsk, nervvrak till bovar som inte kan hålla sams, frejdig och intensiv actionunderhållning, blod, våld, en solgassande dallrande hetta, ”vi flyr mot Mexiko”-konceptet och ett helt lastbilsflak med klyschiga repliker. Kör allt detta i en mixer och strö lite magiskt b-filmsstoft över sörjan och – schlurp! Ut rinner Transit, klar för förtäring – en film du garanterat känner igen delar av och njöt av redan i trettonårsåldern.

Normalt brukar sådant här hålla hjälpligt i maximalt en timme, sen får man en sista halvtimme där allt spårar ur på det där viset som gör att man för fasen inte orkar bry sig om hur det till slut går för familjen. Jag kan inte säga att jag sitter som på nålar den här gången heller, men det är lite småcharmigt löjeväckande ändå. De jagar varandra både hit och dit och tillbaka igen och jag uppskattar verligen miljöerna och fotot, det är riktigt häftigt. Jag har inte sett någon av regissören Antonio Negrets tidigare filmer, men ett svagt intresse väcktes faktiskt för Seconds Apart när jag kollade upp honom. Skådespelarinsatserna kan jag inte klaga på egentligen. De som spelar onda presterar på en förväntad nivå och premisserna gör att även de goda lyckas med uppdraget att se livrädda ut och ingen sticker ut nämnvärt åt något håll under förloppet, förutom Jim Caviezel som ändå får betraktas som klart godkänd under förutsättningarna.

Visst, det mesta i Transit är på tok för osannolikt och man väntar bara på att det ska mynna ut i den sista blodiga kampen mot ondskan. Jag förstår verkligen att de vill ha tillbaka den där väskan, men blir lite trött på att höra dem vråla frågan om var fan pengarna finns om och om igen och blir glad över att filmen åtminstone inte är för lång. Skulle en av dina söndagar råka vara ovanligt regnig och långtråkig och du inte känner för att se en tung film om självrannskan eller nervsammanbrott från Bulgarien, kanske denna film fungerar som ett kravlöst komplement till bakfyllepizzan. Men någon särskilt bra actionthriller är den ju rakt inte. Diora Baird som spelar Arielle, Mareks flickvän, känner jag igen från en kort ”making of”-snutt tillhörandes denna suveräna exploitationinspirerade musikvideo, alltid något. Howlin’ for you – The Black Keys

Transit, reviewed by Hans Råman on 2012-05-22T07:00:56+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 22 maj, 2012