Treme – Säsong 3

När den tredje säsongen av Treme startar har det gått 25 månader sedan orkanen Katrina svepte över New Orleans, men såren har fortfarande inte läkt även om innevånarna oförtrutet kämpar vidare med sina liv. David ”The Wire” Simon fortsätter sin omsorgsfulla berättelse om en stad under återuppbyggnad och hur lokalpatriotismen verkar kunna försätta berg.

Treme S03 01

Läs gärna också mina recensioner av första och andra säsongerna av serien. Där tycker jag mig se en liten uppstramning i den andra och mer tydligare trådar jämfört med den första som spretande en hel del, men samtidigt gödslade en frodig mylla att låta fortsättningen växa fram ur. Mina förhoppningar var att den tredje säsongen skulle ta det sista steget till något alldeles fantastiskt, men det blir inte riktigt så. Istället fortsätter den väldigt mycket i samma anda och även om det inte behöver vara något dåligt, hade jag velat ha något mer. Element läggs till, men istället för att kännas som en organisk utveckling känns det snarare väldigt skrivet.

Treme S03 02

Lunken som vi vant oss vid i de två tidigare säsongerna fortsätter med massor av musik och ett obevekligt fokus på karaktärerna och deras små förehavanden istället för storvulna dramatiska händelser. Annies (Lucia Micarelli) musikkarriär börjar ta fart och dessutom kräva henne odelade uppmärksamhet, vilket påverkar relationen till Davis (Steve Zahn – Dagbok för alla mina fans – Usla utsikter) som naturligtvis har ett eget projekt på gång. Samtidigt försöker Antoine (Wendell Pierce, Parker) utveckla sig egna musicerande medan han blir allt mer involverad i skolorkestern, där de sociala orättvisorna väcker hans samhällsengagemang. Trots att hon trivs bra som kock i New York låter sig Janette (Kim Dickens – Redemption – Uppgörelsen) lockas tillbaka till hemstaden av ett erbjudande som förmodligen är för bra för att vara sant, men samtidigt för spännande för att tacka nej till. Advokaten Toni (Melissa Leo – Olympus Has Fallen) har allt mer börjat finna sig i rollen som änka, kanske framförallt genom att begrava sig i arbete där hennes jakt på rättvisa försätter henne på kollisionskurs med polisen. Hon får dock hjälp från L.P. Everett (Chris Coy – True Blood), en ung jornalist med ambitioner att skriva något avslöjande om korruptionen i efterdyningarna av Katrina. Även den hale Nelson Hidalogo (Jon Seda – Bullet to the Head) återvänder med förhoppningar om att tjäna pengar på stadens återuppbyggnad, trots att han gick på en rejäl nit under föregående säsong. Alla huvudkaraktärer återvänder och som vanligt sockras det frikostigt med kända musiker, där de flesta förmodligen uppnått folkpensionsålder med råge, däribland självaste Fats Domino.

Treme S03 03

Först några ord om utgåvan som håller väldigt hög standard. Bilden är så fin som man kan begära av en nyproducerad tv-serie på Blu-ray, där scenerna från Mardi Gras, med färgsglada fjäderskrudar och andra galna kostymer verkligen kommer till sin rätt. Ljudspåret är inget att anmärka på heller, även om det knappast kommer speciellt många scener där kapaciteten verkligen testas. Däremot låter all musik fantastisk, där de ofta lyckas mixa den så det verkligen känns som att man står i publiken på något litet hak med en billig i öl i ena näven och trängs lite. För den som gillar extramaterial finns det även en hel del att avsmaka. Jag har inte hunnit titta igenom allt och jag vet inte om det är något jag någonsin kommer att göra, men kommentarspår har jag som vanligt svårt att hålla mig från. För den som verkligen är såld på musiken finns även kommentarspår som är helt vikta åt att prata om det i avsnitt för avsnitt.

Treme S03 04

Som jag redan nämnt fick jag tyvärr se mina förhoppningar på denna tredje säsong sakta slokna, då den inte alls lyckas ta vid där andra säsongen slutade och fortsätta utvecklas mot det jag ville. Eftersom det är David Simon som är inblandad går det inte att låta bli att tänka på The Wire och då går det heller inte att låta bli att hoppas på den fantastiska samhällsanalys som presenterades där. När musiken, maten och de, i ordets positiva bemärkelse, lokalpatriotiska karaktärerna satt sig under första säsongen av Treme började vi få se glimtar av den pessimistiska synen på organisationer jag hoppats på. Jag började hoppas att denna mer stillsamma och mindre våldsamma kulturbakelse skulle börja röra sig i samma riktning och få lite nödvändig styrsel. I den tredje säsongen verkar ambitionen vara att släppa fram fler trådar om korruption inom poliskåren, om pengakåta opportunister som försöker dra nytta av stadens uppbyggnad, men samtidigt hålla hårt i det mänskliga. Tyvärr fäster det inte. Journalisten L.P. Everett som dyker upp för att gräva efter rättvisa tillsammans med Toni eller polisen Terrys kamp inom kåren känns frikopplade och tomma. Att ena stunden följa med på konsert och fundera hur det ska gå i relationen mellan Linh och Sonny smälter aldrig samman med mörkläggningsteorierna, hur hårt de än kokas tillsammans.

Treme S03 05

Jag fortsätter med en dåres envishet att jämföra med The Wire, en serie som hade sitt tydliga, om än mångfacetterade, budskap. Kanske är det inte riktigt rättvist mot Treme att göra det och kanske borde jag hellre försöka se den för vad den är, men jag hittar inte riktigt vad den vill säga. Den har någon slags optimism gentemot sina karaktärer och verkar tro på människan, men det blir inte något enhetlighet. Jag känner aldrig att karaktärernas öden tillsammans hjälper till att dra serien framåt, utan de blir snarare öar i en stad där lite olika saker drabbar dem. En del av berättelserna är fängslande, men jag saknar känslan av att det finns en övergripande tematik eller att den faktiskt är på väg någonstans. Jag tvivlar på att det redan från början funnits en tanke med hur alla karaktärer skulle utvecklas, utan här känns det lite som att de bara hittar på lite eftersom, säsong för säsong. Treme hade nog tjänat på att lyckas få karaktärerna och berättelsen om en stad under återuppbyggnad med grus i maskineriet att växeldra lite snyggare.

Treme S03 06

Samtidigt är den härligt mjuk, där allting får ta sin tid och problemen som karaktärerna ställs inför tas på fullaste allvar, oavsett om det handlar om att tvingas tumma på sin konstnärliga integritet, att drabbas av cancer eller att bli hotad av kriminella gäng. Ingenting stressas eller forceras fram och aldrig gör någon något bara för att handlingen kräver det, utan allt känns väldigt förankrat. I de sista skälvande minuterna av säsongsavslutningen visar de hur man gör en snudd på perfekt final utan att dra till med några cliffhangers, men som ändå väcker lusten att vilja se hur det fortsätter. Nästa säsong har premiär i USA i december och kommer vara den sista, så även om Treme gjorde mig lite besviken med denna tredje säsong, ser jag ändå fram emot att få se hur det slutar.

Treme - Säsong 3, reviewed by Erik Nyström on 2013-09-30T12:00:25+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 30 september, 2013