Troma’s War

Troma’s War

troma1

Jag mins inte inledningen på Lost, men den hade kunnat se ut som inledningen till Troma’s War. Med de vita förtexterna mot en svart bakgrund, hörs ljudet från ett flygplan och upprörda röster från cockpit, där man inser att planet kommer att störta. Klipp till: platsen för kraschen. På en strand omgärdas skadade personer av vrakdelar och döda människor. De flesta har omkommit, några är svårt skadade och några har mirakulöst nog klarat sig helskinnade.

Ön verkar till en början vara obebodd, men inget kunde vara mer fel. Det visar sig att ön är hemvist för en samling terrorister under träning. Delar av överlevarna blir tillfångatagna och förda till träningscampen som leds av den tyskbrytande Captain Schweinhart. En som inte blivit tillfångatagen är Parker, försäljare av begagnade bilar och passande nog stridslysten Vietnamveteran. Tillsammans med hunken Taylor, leder han en framgångsrik räddningsaktion. Det skjuts och sprängs hej vilt.troma2

Det visar sig att terroristernas plan är att infiltrera USA och skapa kaos, något som så klart måste stoppas av våra hjältar. Låter som vilken James Bond-, eller Chuck Norris-rulle som helst. Skillnaden är bara att det är en Troma-film. Jag har själv ingen tidigare relation till Troma-filmer, mer än att jag känner till deras film The Toxic Avenger till namnet. Troma’s War kan kvalitetsmässigt beskrivas som en film skapad av högstadieelever, med vuxna skådespelare (?) och med tre miljoner dollar i budget. Det här är inte B-film, utan så kallad Z-film. Den ena knäppa idén avlöser den andra och även om filmen har en tydlig framåtrörelse så är det inte alls helt enkelt att få grepp om alla detaljer i handlingen, men det verkar heller inte vara särskilt viktigt. Amatörmässigt skådespeleri, bisarr handling, dialog som inte kan ta slut fort nog och ett kamera- och klippningsarbete som inte tillhör den högre skolan, cementerar Troma’s War i ett kvalitetsmässigt bottenskikt.

Filmen är regisserad av Michael Herz och Lloyd Kaufman, grundarna av independentbolaget Troma Entertainment, som sedan mitten på 70-talet producerat och distribuerat en stor mängd filmer, varav deras största framgång är ovan nämnda The Toxic Avenger och Class of Nuke ‘Em High. Troma’s War var 1988 deras dyraste film någonsin och kanske även den ambitiösaste med sin kritik mot dåtidens krigsglamourisering. Filmen innehåller både naket och mycket blod och våld och fick genomgå omfattande klippning för att klara R-rating, om det delvis förklarar filmens berättarmässiga brister skall jag låta vara osagt, då Njutas utgåva innehåller den klippta versionen och inte den något längre Director’s Cut. Låt oss säga att jag tvivlar på att den är väldigt mycket bättre. Samtidigt så sitter jag med ett leende på läpparna i en tredelad sittning med filmen (lite svårt att hålla fokus i denna sorts film) och låter mig charmas av den anarkistiska ”vi gör som vi vill-attityd” som präglar filmen. Det är inte så dåligt att det blir bra, men det är så dåligt att det blir intressant på något bakvänt sätt.troma3

Hade jag blivit introducerad för Troma i högstadiet, så hade jag och mina vänner säkerligen uppskattad den sortens film mer än jag kan göra idag och vi hade nog dammsugit videobutiken efter nya obskyra filmer. Jag finner dock helt klart visst underhållningsvärde i Troma’s War, men bra kan jag inte påstå att den är i jämförelse med en mainstream-film. Intresse kring fenomenet Troma och dess historia har dock väckts till liv, och det är inte alls omöjligt att jag införskaffar boken ”All I Need to Know about Filmmaking I Learned from the Toxic Avenger: The Shocking True Story of Troma Studios” som helt säkert är en underhållande historia.

Troma-filmer har likt mocbuster-filmerna (Almighty Thor, Age of The Hobbits, mfl) från produktionsbolaget The Asylum, sin skara av beundrare och det verkar som att denna sorts lågkvalitetsfilm ändå fyller något sorts behov på marknaden och fungerar som en motpol till Hollywoods allt mer likriktade produktion. Se gärna en Troma-film, bara för att påminna dig själv om att film kan vara underhållande på många olika vis. Tro dock inte på allt som står på filmens omslag. Förutom Troma’s War har vi även recenserat Combat Shock och Class of Nuke ‘Em High på filmfenix.

Troma's War, reviewed by Erik Larsson on 2014-05-10T07:00:42+00:00 rating 2.0 out of 5

Erik Larsson

Från att tidigare ha grottat ner mig i allehanda startelvor, laguppställningar och formationer inom de flesta idrotter, går min tid nu istället till att fördjupa mig inom filmens värld.