True Blood – Säsong 5

Roliga, sexiga, blodiga och oförutsägbara True Blood släpps nu för femte gången i boxform. Om ni inte sett eller glömt bort vad som hänt i de fyra tidigare säsongerna, har jag listat de 10 bästa händelserna här.

True Blood 5, Anna Paquin

Då Tara (Rutina Wesley) är döende ser inte Sookie (Anna Paquin, X-Men) någon annan valmöjlighet än att be Pam (Kristin Bauer van Straten, Romy & Michele – Blondiner har roligare…) göra Tara till vampyr. Terry (Todd Lowe, Gilmore Girls) lider av ett traumatiskt minne från det militära och blir ofrivilligt våldsam mot sin fru Arlene (Carrie Preston, Min bäste väns bröllop). Sam (Sam Trammell, Aliens vs. Predator 2) får sina vänner mördade av mänsklighetsfundamentalister och måste skydda sin kära Luna (Janina Gavankar) och hennes dotter från samma öde. Lafayette (Nelsan Ellis, Niceville) kämpar med sin inre demon och Jason (Ryan Kwanten, Dead Silence) förföljs av visioner av hans föräldrar som kanske kan förklara deras död. Eric (Alexander Skarsgård) och Bill (Stephen Moyer, The Jersey Devil) planerar att med hjälp av Erics syster Nora (Lucy Griffiths) starta nya liv med nya identiteter, men hon visar sig sympatisera med vampyrmyndigheten och de tillfångatas. De får behålla sina liv mot att de tillfångatar Russell Edgington (Denis O’Hare, J. Edgar) som rymt från sin cementgrav.

Säsong 5 är mycket mer over-the-top än innan, vilket jag som skräckfan uppskattar mycket. Jag kan samtidigt tänka mig att de som följer True Blood som en såpopera parallellt med The Vampire Diaries, lämnar serien under denna säsong. Blodet fullkomligen forsar fram, karaktärer introduceras för att sedan hastigt halshuggas bara några episoder efteråt. Samtidigt neutraliserar man det ökande våldet med att även introducera mer humor, vilket fungerar fantastiskt bra. Det kan låta jättelöjligt men de iStakes som Bill och Eric tvingas bära medan de jagar Russell Edgington är ett riktigt roligt påhitt, särskilt med supporten de får av den käcka Apple-karikatyren Molly (Tina Majorino, Napoleon Dynamite).

True Blood 5, Stephen Moyer, Alexander Skarsgård

Nu ska ni inte tro att serien förlorat sin dramatiska kvalitet bara för att den vågat ta på sig lite extremare kläder. Säsong 5 har i alla fall ett par scener där jag har svårt att hålla tårarna borta. Visst färgas man efter att ha levt med dessa karaktärer under en så lång tid, men när en karaktär vill hypnotiseras för att glömma två karaktärer som stått honom mycket nära, går det inte att skämta bort. Då jag själv har växt upp mycket nära min syster älskar jag även scenerna med Sookie och Jason och det finns framför allt en scen här, som är starkare än någon annan stund de delat tillsammans under serien.

Seriens starkaste kort har annars för mig alltid varit rollbesättningen. Man har verkligen sett till att ha en duktig skådis i precis alla roller, om den karaktären skulle visa sig bli populär eller viktig för den fortsatta berättelsen. Ett bra exempel är Jim Parrack (World Invasion: Battle Los Angeles) vars Hoyt bara fyllde ut den lilla orten Bon Temps i första säsongen, men som i senare säsonger med den äran spelat en väldigt viktig roll som mänsklig pojkvän till vampyren Jessica (Deborah Ann Woll, Ruby Sparks). Roligaste tillskotten denna säsong är alltid sevärde Christopher Meloni (Man of Steel) och halvnorske Christopher Heyerdahl (New Moon) som två styrelsemedlemmar hos vampyrmyndigheten. Att dessutom få återse mina absoluta favoriter bland sidokaraktärer, Russell Edgington och pastor Steve Newlin (Michael McMillian, The Hills Have Eyes 2) under samma säsong, är nästan för bra för att vara sant.

True Blood 5, Christopher Meloni

Så här långt in faller många serier ned i ”flashback-fallgropen”, man försöker ge fansen vad de vill ha genom att visa händelser det bara talats om innan, men det tycker jag inte True Blood gör. Trots potential att se tillbaka på hur många händelser som helst då många karaktärer levt hundratals år och vissa tusentals år, håller skaparna fokus framåt och bygger hellre upp en grund för kommande säsonger. Visst förekommer tillbakablickar, men aldrig skildras något som inte är av stor betydelse för det som händer i nutid. Om det är något jag ogillar under säsongen är det nog tillbakablickarna på kriget i Irak som jag inte riktigt tycker passar in, men så har jag egentligen aldrig varit intresserad av Terry och hans bakgrund.

Jag har mina favoritkaraktärer i Jason, Sookie, Eric, Lafayette, Sam och Tara vilket utelämnar Bill som ännu en person jag aldrig riktigt tagit till mig. Jag har nog aldrig sett poängen med en vampyr som hållit inne så mycket med sina drifter, men som tur är blir det ändring under denna säsong. Jag ser dessutom med tillförsikt fram emot säsong 6 för om slutet på säsongen inte ljuger, finns det mycket som tyder på att Bill inte alls kommer vara snäll längre…

trueblood9

Läs även De 10 bästa händelserna från True Blood säsong 1-4.

True Blood - Säsong 5, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-06-28T07:00:46+00:00 rating 4.0 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 28 juni, 2013