True Blood – Säsong 6

tara_sookie_nora

Är det en fågel? Är det ett flygplan? Nej, det är bara vampyrerna från True Blood som kommit på att de kan flyga inför säsong sex.

Sjätte säsongen av HBO:s storserie fortsätter där säsong fem avslutades. Bill har som bekant druckit vampyrguden Lilliths blod och blivit en del av henne. Han har makter som ingen tidigare skådat. Samtidigt kommer Sookie och hennes bror Jason fram till vem som har mördat deras föräldrar. Warlow heter vampyren, som även visar sig vara en fe, likt Sookie. Anledningen till att han mördade paret Stackhouse visar sig vara något helt annat än vad Sookie och Jason tidigare befarat. Han räddade Sookie från en säker död den kvällen. Samtidigt har Sheriff Andy fått fyra små febarn och Sam kidnappar sin flickväns dotter från varulvarna med Alcide i spetsen. Samhället har fått svårt med vampyrer och infört ett fängelse där vampyrer hamnar om de bland annat bryter mot det utegångsförbud som råder. Där görs det tester och de framställer vapen och tillbehör för att kunna utrota alla vampyrer. Precis som tidigare säsonger är det mycket som händer.

jason_tara

Det jag stör mig mest på i denna säsong är, som ovan nämnt, att vissa vampyrer kan flyga. Hur kom de på det? Och varför? Hur som helst, det är bagateller. Skådespelet ligger på samma nivå som tidigare. I princip alla karaktärer utvecklas på ett eller annat sätt i varje säsong, men det märks att de verkligen har vuxit in i sina roller. Vår egna Alexander Skarsgårds (The East) karaktär Eric Northman har en betydligt större och viktigare roll än tidigare. Anna Paquin (Straight A’s) spelar galant den energiska, otursdrabbade Sookie Stackhouse, seriens hjältinna tillika offer. Hon har varit med om en hel del sedan seriens start om man säger så. Stephen Moyer (The Jersey Devil) spelar vampyren Bill, som i föregående säsong blev en typ av vampyrgud. Denna makt kör han stenhårt på och det visar sig att han har oanade krafter, och relationen till Sookie är inte alls på samma nivå som de första säsongerna. Den Bill vi ser här är inte alls samma Bill som tidigare visats.

eric_steve

True Blood är en av de få tv-serier jag verkligen följer. Trots att det blir märkligare och märkligare för varje säsong som går så trivs jag med serien. Charmiga karaktärer och intressanta, men märkliga, händelser är väl anledningen till att jag inte ännu tröttnat, men det ska bli skönt att de lägger den på hyllan efter den sjunde säsongen som nyligen hade premiär. Många serier har en förmåga att köra på och köra på tills man tröttnar och det blir bara sämre och sämre för varje säsong som går (Two And a Half Men, Prison Break). Visst finns det många sekvenser som förvånar en, och får mig att lyfta ögonbrynen, men det är lite det som är charmen med True Blood. Nu blickar vi framåt och hoppas serien får ett värdigt avslut.

True Blood - Säsong 6, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-07-01T12:00:29+00:00 rating 3.5 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 1 juli, 2014