Tulpa

När jag läste om Tulpa så verkade den bra, jag gillar den mesta sortens skräckfilmer, men efter att ha sett trailern så drog jag mig för att titta på den. Trailern visar de vidrigaste scenerna ur filmen och jag fick inga goda förhoppningar om den. Efter att ha hade sett den var jag glatt överraskad över att den faktiskt inte var så brutal som jag trodde!

Handlingen är enkel och lätt att följa. En framgångsrik affärskvinna vid namn Lisa som spelas av Claudia Gerini (The passion of the Christ) går på sin fritid ofta till sexklubben Tulpa som drivs av en mystisk tibetansk guru och där alla medlemmar inte får lov att ha kontakt med varandra utanför klubben. Filmen börjar med att en av hennes älskare blir mördad under ett erotiskt möte på klubben där Lisa är maktlös att göra något åt saken. Hon blir fast besluten att hitta mördaren vad som än krävs.

Utöver Tulpa har hon inte direkt några vänner, endast en kvinnlig vän som hon ibland umgås med. När sedan fler av hennes olika älskare på klubben blir mördade blir hon mer och mer ur gängorna av pressen och rädslan. Det blir problem på jobbet, en kollega är nyfiken och avundsjuk på hennes framgång vilket resulterar i att Lisa blir förföljd till klubben och kollegan blir mördad. Lisa blir knäckt då hon nästintill blir anklagad för mordet eftersom hon inte kom överens med kollegan. Hon talar med gurun på klubben och vill ha kontaktuppgifter till sin senaste älskare för att varna honom, vilket han inte tillåter…

Filmen fortsätter i samma anda, spännande och mystisk. Jag började tidigt filura på vem som är mördaren. Man får bara se en mystisk figur i mörka kläder med ansiktet täckt och jag hade ingen aning om vem det var förrän bara någon minut innan det avslöjades och det är ovanligt i en skräckfilm, ett stort plus redan där med andra ord. När slutet dessutom präglades av det övernaturliga så bestämde jag mig för att Tulpa är en bra film trots de onödigt groteska mordscenerna och att bildkvaliteten och fotot inte är de allra bästa.

Tulpa är en giallo, vilket jag förstår det som är en italiensk genre som kan jämföras med skräck med övernaturliga och erotiska inslag. Jag tycker det övernaturliga kunde varit mer framträdande och de groteska mordscenerna som finns i trailern kunde tonats ner, men då kanske det inte hade räknats som en klassisk giallo. Det är alltså en italiensk film men det pratas mest engelska i den faktiskt, vilket gör att den är snäppet bättre än den annars hade varit tycker jag. Visserligen är inte engelskan klockren men vad gör det, de försöker åtminstone och lyckas helt okej.

Tulpa, reviewed by Emely Tuväng Korabik on 2014-01-24T12:00:35+00:00 rating 4.0 out of 5
Emely Tuväng Korabik
Nygift tvåbarnsmorsa på 26 år som gillar psykologiska thrillers och science fiction, men den stora kärleken ligger hos skräckfilmer. Jag kan aldrig stänga av eller spola fram en film hur dålig den än är, hoppas in i det sista att den ska bli bättre. Skriver med en smula humor och ironi, för det är sån jag är som person.
Emely Tuväng Korabik

Latest posts by Emely Tuväng Korabik (see all)

Publicerad den 24 januari, 2014