Under Gottsunda

press2

There’s so many different worlds

So many different suns

And we have just one world

But we live in different ones

En av de där solarna som Mark Knopfler skriver om i Dire straits låt Brothers in arms skiner ner på Gottsunda ibland. Gottsunda är vad vi brukar kalla en förort. Gottsunda ligger strax utanför Uppsala och i runda slängar hälften av de 10000 som bor här är av utländsk härkomst. Det är en annan värld än den jag ser när jag tittar ut genom fönstret i det lilla samhället på landsbygden. Det lilla homogent svenska småsamhället vars placering på hål-indexet gissningsvis är ganska framträdande. Med bil tar det bara knappt två timmar att åka till Gottsunda. Men det är en annan värld. Jag skulle förmodligen inte känna mig trygg där.

Nu är Under Gottsunda ingen dokumentär om och över livet i förorten utan en fiktiv historia som delvis är framtagen av filmens skådespelare och delvis konstruerad av filmens regissör Viktor Johansson. Det är egentligen en mängd små fragment av berättelser eller betraktelser som vi får se. Ibland är den inbördes relationen mycket avlägsen och ibland är den uppenbar. Ibland blir det inte heller tydligt för mig förrän jag lyssnar på kommentatorspåret vad som är vad och hur det hänger ihop, ibland inte ens då.

Viktor Johansson försöker fånga förortens subkulturer och det som finns bakom eller under som är det ord han själv använder. I en scen ropar två av skådespelarna ner i en brunn, ner till underjorden. Måhända finns Gottsundas själ därnere. Grabbarna som ropar vill att det som finns därnere ska komma upp, upp i dagsljuset, kanske för att den där solen som Mark Knopfler sjunger om ska skina på det som finns  där nere ”Under Gottsunda”.

Själv känner jag mig lika långt borta från detta som jag gör från handlingen i Gadjo Dilo eller i utmärkta Fish tank, som på något sätt också visar på subkulturer dock lite mindre dokumentära i sitt uttryck. Denna film känns nämligen nästan dokumentär och utan bakgrundsinformation om vad som legat bakom och kommentatorspåret är det inte självklart för mig som inte kan denna miljö, för någon som är obekant med denna värld att detta är ren fiktion.

Det är roligt att filmen utspelar sig i Gottsunda, som ligger utanför Uppsala. Landets fjärde stad och kanske inte direkt den man först förknippar med ordet förort. Uppsala är för mig starkt förknippat med universitet, något som inte verkar ha satt allt för stora avtryck hos Gottsundas befolkning, i varje fall inte i den del som gestaltas i Under Gottsunda.

Filmen i sig känns kanske aningen lång, eller är det bara min okunskap som gör att jag inte riktigt känner det sammanhang jag vill ha och därmed missar subtila budskap som  kanske finns där, men som undgår mig. Är det därför jag tycker att tempot ibland blir lite segt? Helt oavsett detta tycker jag att detta är klart sevärt även om det aldrig kommer att vara en blockbuster.

Under Gottsunda , reviewed by Joakim Helmbrant on 2014-10-23T07:00:51+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 23 oktober, 2014