Vares 3 – Ondskans kyss

Privatdetektiven Jussi Vares är trött. På sitt jobb, med alla banala skuggningsuppdrag. På sitt liv, som tappat sitt mål och sin mening. På världen, som bara är märklig och hjärtlös. När den unga flickan Kerttu hittas mördad och hennes familj anlitar Vares vänds tristessen till spänning.

Regissören Anders Engström har regisserat filmer i serierna Irene Huss, Wallander och Anne Holt. Formulan är densamma men nu följer vi privatdetektiven Jussi Vares i Åbo i vårt östra grannland. Det som skiljer stilen i Vares mot våra svenska motsvarigheter är att voiceover används och Vares själv berättar hur han tänker vilket leder berättelsen framåt. Det som också skiljer är att voiceovern ger en nyans av film noir, men jag är osäker om Åbo klarar av att axla den manteln på samma sätt som Chicago. Musiken med släpande saxofoner försöker bidra till den känslan dock.

I Ondskans kyss, vilken är den tredje filmen i serien, har Vares bytt skepnad till Antti Reine från Juha Veijonen som gestaltade karaktären i de två första filmerna. Jag har inte sett dessa och kan inte avgöra vem som gör Vares bäst. Mamman till mördade Kerttu kontaktar Vares när polisutredningen har lagts ned. Dottern har hittats mördad i skärgården och en engångskamera har lämnats av mördaren. Bilderna från kameran visar Kerttus sista stund. Familjen, och speciellt modern, måste få ett avslut och ber Vares ta sig an fallet.

Trots att filmen håller den klassiska 90-minuters ramen hinner en hel del hända i berättelsen. Vissa delar känns mindre säkra och berättandet haltar vilket gör att dessa delar av filmen segar sig fram. Birollerna upplevs veka, men kanske har att göra med att jag endast sett en Varesfilm och det är möjligt att de byggts på i de tidigare filmerna men även de senare filmerna. Skildringarna av Åbo däremot känns mer genomtänkta och sveper från lyxvillor till knarkkvartar. Vares är varken sämre eller bättre än våra svenska diton, men med mer uppstyrd regi och genomarbetat manus skulle denna finska film noir-wannabe få mig att fortsätta följa Jussi Vares.

En not är att jag endast lyckades uppbåda engelsk textning på filmen trots att det utlovades svensk i menyerna.

Vares 3 - Ondskans kyss, reviewed by Mats Lundberg on 2012-05-08T07:00:26+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 8 maj, 2012