The Verdict

Sidney Lumets rättegångsdrama The Verdict med Paul Newman i huvudrollen är inte lika färgstark som dagens dito.verdict1

Frank Gavin (Paul Newman, Fifflaren) är en nedsupen advokat. Han gör inga riktiga jobb längre utan har reducerats till ”ambulansjägare” och försöker hanka sig fram på förlikningar. Det är uppenbart att han inte vill in i en rättegångssal. Han fördriver sin tid på den lokala puben med att dra gamla historier, spela flipperspel och supa sig redlös.

Franks vän Mickey (Jack Warden, The Great Muppet Caper) ger honom ett enkelt och lukrativt fall i ett försök att få honom på fötter. Franks plan är att som alltid förlika och dra vidare med pengarna. Fallet handlar om en ung kvinna som hamnat i koma under en förlossning på grund av felbehandling. När han besöker kvinnan är det något som förändrar hans försupna lunk och han bestämmer sig för att ta fallet till domstol, mot sina klienters önskan, det vill säga systern och hennes man.

Det här medför att Frank får katolska kyrkan som motståndare eftersom det är de som äger sjukhuset. Kyrkan har ett anseende att förlora så de anställer Ed Concannon (James Mason, The Boys from Brazil), en av stadens bästa advokater. Concannon är blodtörstig och skrupellös och har en armé av personer som arbetar för honom med fallet. Frank Gavin ska alltså kämpa mot hopplösa odds för att stå upp för vad som är rätt.verdict2

The Verdict är med dagens mått mätt rejält långsam. Ta vilken TV-show om advokatfirmor från senare år du vill och de klämmer in mer spänning och intressant berättande på 40 minuter än The Verdict gör på 129 minuter. Det är långa transportsträckor och det är övertydligt vart det är på väg. Inte ens om vi ser filmen som en TV-film tycker jag att den riktigt håller måttet.

Newmans rolltolkning är bra, men inte Oscarvinnarvärdig i mina ögon. Samma år fick Ben Kingsley en Oscar för Gandhi och det är mer rätt. Även om Newman lyckas hålla sin karaktär nedtonad och sargad tycker jag Lumets regi styr det för mycket mot melodram. Ytterligare en svaghet i filmen är den underutvecklade kärleksrelationen mellan Frank och Laura (Charlotte Rampling, Mot södern) som kunde klippts bort utan att påverka filmens berättelse ett dugg. Nu är Rampling endast med för att det tycktes behövas lite kvinnlig färgring i filmen.

På det hela är The Verdict en lagom bra film med ett alltför lågt tempo. En del av skådespelet är riktigt bra men det räcker inte för mig när berättelsen upplevs som krampaktigt framförd. Jag ser hellre ett avsnitt av TV-serien The Good Wife om jag får välja. Om du måste se en Lumet-film i rättegångsmiljö se då hellre 12 Angry Men.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
The Verdict, reviewed by Mats Lundberg on 2014-01-29T07:00:27+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 29 januari, 2014