Veronica Mars

06Serien Veronica Mars skrotades 2007 efter tre säsonger och den lyckades få en trogen skara fans. Efter rykten om olika omstarter eller en fjärde säsong där Veronica skulle börja jobba åt FBI föll den så småningom i glömska. Under 2013 startades sedan en crowdfunder via Kickstarter av skaparen Rob Thomas och flera av de inblandade ställde villigt upp för att göra reklam. Alla verkade känna att det fanns mer att berätta om den före detta tonåriga privatdetektiven och fansen verkade hålla med, för pengarna rasslade snabbt in och nu är filmen här.

När vi återser Veronica (Kristen Bell – The Lifeguard) är hon några veckor från att ta sin juristexamen och är redan jagat villebråd bland de stora advokatfirmorna i New York. Hon väljer dock att göra en avstickare till hemstaden Neptune när före detta pojkvännen Logan blivit misstänkt för mordet på sin senaste flickvän. Vad som först bara var tänkt som en snabb visit för att hjälpa honom att välja rätt advokat och hälsa på gamla bekanta, utvecklar sig snart till något mer. Veronica kan sin vana trogen inte låta bli att själv börja nysta i mordet och snart har hon fallit tillbaka in i gamla hjulspår samtidigt som hennes pappa kämpar med en poliskår som är mer korrumperad än någonsin.

10Känslan av återförening är stark och så påtaglig att några scener utspelar sig på en klassåterträff. Det är mycket som går ut på att Veronica får kränga på sig sin gamla axelremsväska, dra sina vanliga vita lögner för att lösa fallet och naturligtvis hinna träffa de flesta av karaktärerna från serien. Överraskningarna är minst sagt lätträknade. Premissen med en mordgåta bland de rika och åtminstone delvis berömda i Kalifornien där delar av gåtans lösning finns i det förflutna, känns även de väldigt bekanta från när det begav sig. Vill man vara elak kan man tycka att det Rob Thomas gjort det väldigt enkelt för sig och strosar längs med minnenas allé lite väl sorglöst, men å andra sidan känns det som att det förmodligen var vad fansen ville ha. För det här är inget annat än ren och skär fanservice, det är ju trots allt de som betalat delar av kalaset direkt ur egen ficka.

Förutom att några av skådespelarna blivit lite äldre och inte riktigt ser ut som man är van vid, känns det väldigt likt även till det yttre. Blandning av soldränkta dagar där bortskämda slynglar spatserar runt i märkeskläder och de mer stiliserat mörka nätterna med märkliga ljussättningar är precis som jag minns det. Bildsnittet och berättandet känns även det igen. Man tänker aldrig att det här skulle vara en biofilm, utan snarare ett dubbelavsnitt av serien. Jag får även en lagom dos av den rappa och småfyndiga dialogen som var ett signum. Att det i mångt och mycket handlar om att kunna bocka av typiska Veronica Mars-kännetecken är väl ganska tydligt?

09Jag såg filmen tillsammans med min sambo som aldrig sett ett avsnitt av serien och det blev ganska tydligt att om man inte gjort det är det här inget mer än vilken billig dussindeckare som helst. Det handlar om att få återse gamla vänner i välbekanta miljöer och se vad som hänt med dem sedan sist. I det avseendet tycker jag Veronica Mars fungerar, men jag skulle aldrig någonsin rekommendera till någon som inte hör till de redan frälsta. Jag gissar att de som slantade upp till Kickstarter känner sig rätt nöjda ändå.

Rating: 2.5/5 (2 votes cast)
Veronica Mars, reviewed by Erik Nyström on 2014-03-18T21:14:21+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 18 mars, 2014