V/H/S

V/H/S skiljer sig från mängden på grund av sitt ovanliga upplägg. Flera regissörer har gjort sin alldeles egna skrämmande kortfilm som sedan stoppats in i en och samma film, utan att filmerna har något som helst med varandra att göra. Helt enkelt ett sätt för dessa regissörer att få regissera den där skräckfilmen de kanske alltid har velat göra, men med möjlighet att nå en mycket bredare publik än vad en fristående kortfilm någonsin skulle lyckas med. 20186742.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxx

Ett gäng något störda ungdomar får i uppdrag att hämta ett speciellt videoband. De får en adress tillsammans med väldigt knapphändig information av en mystisk uppdragsgivare. De beger sig till huset där de hittar en död man sittandes framför ett flertal tv-apparater. Av nyfikenhet bestämmer de sig för att kolla igenom videobanden som ligger framme. Det visar sig vara hemmagjorda filmer där innehållet är både ofattbart och skrämmande. De kommer att få ångra att de tog på sig uppdraget…

20204650.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxx

Filmens upplägg är alldeles speciellt. Varje videoband ungdomarna ser får även vi som tittar se som en fristående historia. Det resulterar i att V/H/S egentligen är en samling kortfilmer, sammanvävda på ett sätt som gör att de inte behöver ha något som helst gemensamt. Jag gillar idén. Man slipper helt och hållet onödiga mellanscener vilket gör att man sitter på helspänn mest hela tiden. Visserligen går det lite väl fort emellanåt och det är lätt att bli förvirrad. Helt plötsligt visas en filmsnutt som man inte hinner koppla till någonting, varken filmens verklighet eller någon av kortfilmerna. Men det är möjligt att dessa förvirrade ögonblick bidrar till att framkalla en viss känsla.

20239639.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxx

Alla dessa kortfilmer presenteras som så kallad ”funnen film”, eller found footage. Det innebär att filmen är inspelad med handhållen kamera av karaktärerna själva, vilka sedan antingen försvinner eller dör. Detta sätt att filma fick sitt stora genombrott när The Blair Witch Project hade premiär 1999. Att bilden hoppar en aning och att fokus inte alltid ligger på rätt ställe är något man får ta när man ser en found footage-film. Men i V/H/S blir det ibland en aning överdrivet. Det händer att bilden brusar så till den milda grad att jag börjar fundera på om det är något fel på tv:n. Detsamma när det gäller bilden. Lite bildbrus var jag väl förberedd på att filmen skulle innehålla efter att jag läst på baksidan av konvolutet. Men även här funderade jag vissa stunder på om det var något fel. Ibland ser man inte alls vad som händer, och detta inte bara på ställen där det möjligtvis skulle behövas, utan även på ställen där det bara är irriterande då det känns som att man missar något.

20186743.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxx

Som jag har nämnt skiftar det fort mellan de olika filmerna och den ”verkliga” filmen. Lika snabbtänkt som man behöver vara för att följa med i det, lika snabbtänkt behöver man vara för att upptäcka små spännande detaljer som har stoppats in på utvalda ställen. Detaljer som det egentligen inte gör något om man missar, men som ger en ännu fler kalla kårar längs ryggraden. För jag tycker att V/H/S lyckas med det, att ge en kalla kårar. Man vet inte vem eller vilka man kan lita på i de olika filmerna, man vet inte vad som kommer hända och inte heller när. Det ska mycket till för att jag ska krypa längre bak i soffan med filten uppdragen till näsan. Men medan denna film rullade hände det, till och med flera gånger. Kanske inte egentligen för att det var så fruktansvärt otäckt, mer för att upplägget gjorde att jag liksom tappade kontrollen på något vis. Underbart härligt när man förväntar sig att bli skrämd.

V/H/S är på grund av sitt upplägg lite lurig att recensera, eftersom varje film har sin egen handling med sina egna för – och nackdelar. Men jag anser det viktigt att inte skriva något specifikt om dessa då det skulle medföra att filmen tappar en del av sin tjusning. Man ska helt enkelt inte ha någon som helst aning om vad man kommer få se.

Rating: 2.2/5 (5 votes cast)
V/H/S, reviewed by Hilda Wall on 2013-05-19T07:00:26+00:00 rating 3.0 out of 5
Hilda Wall

Hilda Wall

Tycker att den ultimata myskvällen absolut ska innehålla en film. Gärna skräck eller komedi men uppskattar det mesta. Har sett otaliga riktigt dåliga filmer då jag aldrig stänger av innan eftertexten. Håller alltid hoppet uppe in i det sista om att filmen i fråga på något magiskt sätt ska gå från värdelös till underbar, vilket tyvärr händer allt för sällan. Vad gäller tv är jag otroligt svag för amerikanska dramaserier och har slaviskt följt alltför många.
Hilda Wall

Latest posts by Hilda Wall (see all)

Publicerad den 19 maj, 2013