V/H/S/2

Den första V/H/S lockade mig inte när den kom och jag har pinsamt nog ännu inte sett den. Det som gjorde att jag ändå ville se uppföljaren till episodskräckisen var dess redan ökända segment Safe Haven.

VHS2

Privatdetektiven Larry (Lawrence Michael Levine) och hans medhjälpare Ayesha (Kelsy Abbott) är på jakt efter Kyle, en försvunnen student. Spåren leder dem till ett till synes övergivet hus, fyllt med tv-apparater och videoband. Medan Larry letar vidare i huset, sätter sig Ayesha ned på golvet för att titta igenom vad som visar sig vara Kyles samling.

VHS2, Adam Wingard

Den första episoden Phase I Clinical Trials skildrar Herman (Adam Wingard, regissör till You’re Next) som får sitt förlorade öga ersatt av ett elektroniskt. Tyvärr visar det sig snart att ögat befinner sig på en frekvens som även tar in alla döda människor som finns omkring oss. Förutom av spöken blir han även uppsökt av Clarissa (Hannah Hughes) som var döv men som på artificiell väg fått sin hörsel tillbaka. Då hon kan höra vålnaderna försöker hon lära Herman att överleva ibland dem. Det är en okej film med godkända effekter. Det är inte särskilt skrämmande men ganska blodigt.

VHS2

På det andra videobandet finns A Ride in the Park. En cyklist (Jay Saunders) hamnar mitt i en zombieapokalyps i en nationalpark. Även denna episod är över genomsnittet. Man märker att det är The Blair Witch Project-regissören Eduardo Sánchez (tillsammans med Gregg Hale) som är i farten igen, då det inte fuskas någonting med kamerorna. Dels har cyklisten en hjälmkamera på sig, vilket är motiverat då han är ganska extrem i sin mountainbikeåkning. Dels så avbryter zombierna ett barnkalas som självklart filmas av flera av föräldrarna. Lite oväntat med tanke på Sánchez får vi även se en hel del snyggt splatter i bild.

VHS2, Safe Haven

Nu till den redan så omtalade Safe Haven. Ett dokumentärteam får tillåtelse att göra ett reportage inifrån de slutna dörrarna till en kontroversiell sekt i Indonesien. Intervjun med sektens ledare, lämpligt kallad ”father” då sekten till största del består av alla hans fruar och barn, avbryts av ett tungt klockljud. Filminspelningen befinner sig plötsligt mitt i ett gigantiskt rituellt självmord med obeskrivliga följder. Jag vill verkligen inte berätta för mycket om Safe Haven, för det är något som alla skräckälskare måste få uppleva. Filmen är samregisserad av Gareth Evans och Timo Tjahjanto, och har ni sett den förstnämndes actionfilm The Raid förstår ni vilken intensitet som väntar mellan dessa väggar. Har ni dessutom sett Tjahjantos runkepisod i The ABC’s of Death förstår ni hur vansinnigt det blir. Kombinera Red State och Cabin in the Woods så närmar du dig Safe Havens galenskap. Dessutom kan segmentet innehålla den mest realistiska halsskärning jag någonsin utsatts för.

VHS2

Slutligen finns Jason Eiseners obeskrivligt ruttna Slumber Party Alien Abduction. Nu ska jag inte säga att jag tyckte samme regissörs Hobo With A Shotgun var särskilt bra. Men den var i alla fall våldsam och galen. I denna episod kommer det utomjordingar till ett hus där några ungdomar är ensamma hemma. De tejpar fast en kamera på sin hund. Eisener verkar ha satt allt på ett kort, att filmen ska vara skrämmande, men den är bara jättetråkig.

Slumber Party Alien Abduction på egen hand skulle sänka totalbetyget alldeles för mycket valde jag att bortse från den helt när jag satte en trea som totalbetyg. V/H/S/2 är definitivt värd att du spolar förbi det eländet. Vill du veta mer om den första filmen rekommenderar jag att du lyssnar på vår huspodcast Vacancy och deras avsnitt om V/H/S.

Rating: 2.8/5 (4 votes cast)
V/H/S/2, reviewed by Kenneth Paulsson on 2013-11-06T12:00:18+00:00 rating 3.0 out of 5

Kenneth Paulsson