Vi på Saltkråkan

Äntligen har Astrid Lindgrens originalserie Vi på Saltkråkan kommit i en restaurerad version. Denna klassiska TV-serie från mitten av 60-talet om det underbara livet i Stockholms skärgård är väl värd en titt oavsett om det är en ny bekantskap eller inte.

Vi på Saltkråkan 01

Familjen Melkerson från Stockholm har hyrt ett hus på ön Saltkråkan. Det är pappan Melker och hans fyra barn som ska leva skärgårdsliv en sommar. De åker skärgårdsbåt genom skärgården och drömmer om hur underbar sommaren ska bli. Men i början går allt dem emot då vädret är uselt och regnet vräker ned. Huset de hyrt visar sig vara i stort behov av renovering och städning. Vattnet droppar in både här och där. Räddningen blir öns permanenta befolkning och då framför allt familjen Grankvist som är vänliga och hjälper Melkersons att komma till rätta. Grankvists har tre döttrar – Teddy, Freddy och Tjorven – som snabbt blir vänner med Melkers tre söner. Sommaren fylls nu av äventyr för barnen och kanske lite för mycket jobb och alldeles för lite vila för Melker.

Vi på Saltkråkan startade som en TV-serie på tretton avsnitt som sändes i mitten av 60-talet. Den är filmad utifrån ett originalmanus av Astrid Lindgren. Senare skrev hon om den och gav ut den i bokversion också. Det är originalserien som nu kommit ut i en restaurerad utgåva. Senare klipptes serien om till en långfilm och det kom även ytterligare fyra långfilmer som man gjorde tvärtom med, det vill säga klippte om till en TV-serie.

Vi på Saltkråkan är en trevlig och vänlig berättelse om storstadsmänniskorna som får uppleva det underbara livet i skärgården. Serien har givetvis åldrats, det är ett annat Sverige nu jämfört med 60-talet. Könsrollerna är fast förankrade och just hur familjen Melkerson fungerar är faktiskt lite förvirrande och rejält underligt sett med moderna ögon. Den 18-åriga dottern Malins roll i familjen är närmare husa och barnflicka än tonåring. Det är hon som tar hand om sina tre yngre bröder Johan, Niklas och Pelle och hon sköter hela hushållet med matlagning och städning och så vidare. Hon gör det till på köpet utan minsta signal om att hon hellre skulle vilja leva ut sitt tonårsliv. I kontrast står pappan Melker som inte verkar klara av något praktiskt arbete alls och särskilt inkompetent är han när det gäller barnuppfostran och hushållsarbete som matlagning. Han är i stort den fysiskt närvarande men ack så mentalt frånvarande patriarken, och det är tydligt att han egentligen vill vara än mer frånvarande då han ofta gnäller så snart barnen är i hans närhet.

Vi på Saltkråkan 02

Avsnitten är lagom långa med sin knappa halvtimme och det är småtrevligt hela tiden som det säkert var på 60-talet i den stockholmska skärgården. Äventyren är lagom spännande för en fyraåring och barnen i TV-serien skildras faktiskt på ett bra sätt. Det är inga tydliga uppdelningar som att flickor gör tjejsaker och grabbar gör killsaker. De två äldsta döttrarna i familjen Grankvist är precis lika äventyrliga och påhittiga som Johan och Niklas Melkerson. Detta hade jag glömt bort sedan jag såg den senast, vilket i och för sig var när jag själv var barn, men det både förvånade och glädjande. Stundtals undrar jag om Astrid Lindgren tagit inspiration av Vi Fem-böckerna av Enid Blyton. Jag hade också för mig att Tjorven och Båtsman var mer centrala i berättelsen än vad de är. Visst är de med i avsnitten men absolut inte så att det handlar huvudsakligen om dem, vilket var skönt för Tjorven är en rätt påfrestande figur.

Det bästa sättet att beskriva denna serie är som sagt att det är en trevlig berättelse som nog tilltalar barn i förskoleåldern och oss som såg den som barn. Frågan är om serien någonsin sett så här bra ut för restaureringsarbetet är väl genomfört. För att vara en så gammal TV-serie är bildkvalitén otroligt bra. Jag har sett mycket från TV som släppts på DVD men som hållit en mycket sämre kvalité, även om de gjordes 20 år senare än Vi på Saltkråkan. Även ljudet har fått en uppfräschning och det är ett Dolby Digital 5.1-spår som erbjuds. Det känns nästan lite onödigt för ljudet är en av seriens svagheter då det mesta av dialogen dubbats in i efterhand. Särskilt Pelles röst är illa synkad och ibland säger han saker utan att ens röra på munnen.

Ytterligare en tråkig sak är hur serien paketerats. De tretton avsnitten à 28 minuter ligger på hela sex (!) DVD-skivor och varje skiva ligger i ett eget fodral som samlats i en box men även säljs separat. Detta känns enormt onödigt men jag misstänker att utgivaren hoppas sälja en massa av de enskilda skivorna. Jag hade föredragit att de endast släppt en box i ett mer kompakt format på säg fyra skivor med hela serien utan att den hade behövt tappa i bildkvalité. Men det är inget som hindrar en fet rekommendation – köp boxen!

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Vi på Saltkråkan, reviewed by Roney Lundell on 2013-10-20T07:00:37+00:00 rating 4.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 20 oktober, 2013