Videodrome
Rating: 3.7/5 (12 votes cast)

Videodrome

David Cronenbergs Videodrome har kommit i HD-format – är det verkligen så bra? Det är i alla fall en typisk 80-tals film som kanske gjorde sig bäst i originalutgåvan på VHS.

1378510__videodrome1983720p07745

Max Renn (James Woods – The Onion Field, Slaget om Entebbe) driver en TV-station och han får nys om Videodrome, en hemlig sänding som innehåller våld, sex och tortyr. Han hoppas att detta nya, fräscha ska ge hans kanal en ny publik och han försöker få tag i källan. Under sin jakt på sändningens ursprung blir han allt mer indragen och påverkad av Videodrome och börjar hallucinera allt kraftigare varpå lager på lager av konspirationer och vänner som är fiender avslöjar sig.

Videodrome 01

Videodrome kallas för en klassiker av många, men jag såg den faktiskt för första gången nu. Jag har väldigt svårt att se filmens storhet. Jag kan förstå Videodrome som en kritik mot det mediasamhälle som höll på att växa fram under tidigt 80-tal, men David Cronenbergs (Cosmopolis, A Dangerous Method) film lyckas inte intressera mig nämnvärt. Hela konceptet känns underligt – varför skulle en TV-station få en stor publik om de sände tortyr? Och jisses, vilken sörja Videodrome är! Skådespeleriet är i bästa fall B-klass. Dialogen är dubbad och ibland är den i klass med italienska filmer i denna genre, det vill säga lite osynkad med munrörelserna och med lite fel i ton och närvaro för miljön. Vi får en framtidsvision där videokassetter och tjock-TV med trälådor är Hi-Tech! Effekterna är skrattretande dåliga och gummiartade. Ja. eländet tar aldrig slut. Det är sällan en bra idé att ge en pop/rockstjärna en filmroll och misslyckandena är många – Sting, Gene Simmons, Mariah Carey för att nämna några. Debbie Harry, sångerskan i pop/rock/punkbandet Blondie gör här en tråkig rollgestaltning som man helst kunde varit utan. James Woods spelar väl ok, han är ingen av mina favoritskådespelare direkt, men inte blir han då bättre av ett hemskt manus.

Videodrome 02

Nu vet jag att det finns mängder med fans till den här filmen och den genre som den tillhör och att jag säkert trampar någon på tårna när jag säger att detta är en riktig skitfilm. Filmens fans kommer säkert att uppskatta denna nya utgåva, eller vänta, kanske inte. Det förtar ju stämningen när man så tydligt ser hur uselt gjort allting är. Denna film är nog bäst på VHS.

Rating: 3.7/5 (12 votes cast)
Videodrome, reviewed by Roney Lundell on 2013-06-22T12:00:49+00:00 rating 1.5 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 22 juni, 2013