Vinterdröm

Vinterdröm

Hade Vinterdröm (Winterschläfer) kommit två år senare hade du redan sett den. Jag vet att det är ett ganska sturskt påstående men då hade den kommit ett år efter Spring Lola istället för ett år innan den, och fått en helt annan distribution. Det är nu med glädje jag kan konstatera att Tom Tykwer borde fått sitt internationella genombrott redan 1997.

Vinterdröm 1

Översättaren Rebecca (Floriane Daniel) bor hemma hos sin vän Laura (Marie Lou-Sellem) i en stuga i de tyska alperna. Rebeccas pojkvän Marco (Heino Ferch) bor också han i alpstugan under stora delar av vintern då han arbetar som skidlärare. En dag får byns biografmaskinist Rene (Ulrich Matthes) för sig att stjäla Marcos sportbil och ge sig ut på serpentinvägarna. I helt fel läge får han möte med bonden Theo (Josef Bierbichler), utan vetskap med dottern i hästsläpet, och båda kör av vägen. Rene begraver bilen i en snödriva och kan vandra därifrån av sig själv, medan Theo och dottern slås medvetslösa i en betydligt hårdare krasch.

Dottern hamnar i koma och Laura, som arbetar som sjuksyster, blir en av de ansvariga för hennes tillstånd. Under den lilla fritid hon har träffar hon Rene efter en teaterföreställning och tycke uppstår. Han berättar snart för henne om olyckan han råkade ut för i det militära, han saknar helt närminne, och fotograferar allt i sin omgivning för att veta vad han gjorde dagen före. När han framkallar de senaste fotona och ser bilen, stugan och Rebecca och Marco i en het kärleksakt börjar han förstå vad han har gjort. Samtidigt hittar Theo bilen djupt begraven i snön och ger sig ut efter hämnd på Marco, vars namn och foto han hittar på registreringsbeviset.

Vinterdröm 2

Först när jag skrev ned handlingen förstod jag vad lite Rebecca, som ensam syns på omslaget, har att göra i filmen. Hon är egentligen mest där för att som vi reagera på de andra personerna i filmen, men då Tykwer är en visuell regissör och hon är en vacker kvinna, är hon ändå väldigt betydelsefull. Jag tänker särskilt på en scen där hon hukar sig över marken för att kissa, och medan det även börjar rinna från ögonen sveper kameran runt henne och visar ett hus tömmas i bakgrunden. Vi förstår genast att hennes mormor avlidit. Det finns även ett par sömlösa övergångar som är riktigt häftiga att se. Annars är väl det jag mest förknippar med Tykwers kameraarbete cirklandet runt dialoger, och det gör han till perfektion redan här.

Skådespeleriet håller hög klass rakt över. Om du sett Undergången kanske du känner igen Heino Ferch som spelade Speer och Ulrich Matthes som spelade Goebbles. Den sistnämnda är den som gör den största rollprestationen i Vinterdröm, han framstår som en latent psykopat samtidigt som han är svår att inte gilla. Tom Tykwers filmer drivs i regel av ödet och så även här, och realismen i mötena växer med ortens litenhet. Det är en väldigt mysig by inramad av spektakulära berg, och skidscenerna får mig nästan att vilja se om, och säkert krossa mina positiva minnen av Sällskapsresan 2: Snowroller. Jag hade definitivt kunnat spendera mer än två timmar i Alperna då speltiden känns betydligt kortare än så.

Vinterdröm 3

Filmen inleds med en bilolycka som är bland det mest realistiska jag har sett. Därför är det lite tråkigt att den slutar på ett ganska pretentiöst filosofiskt plan och jag hade definitivt velat se något mer jordnära. Bildkvaliteten på denna utgåva är inte fantastisk, tänk på en av de första filmerna du köpte på DVD så är du nog nära, men det är en av de där filmerna man inte fattar att man inte sett tidigare. Nu hoppas jag bara att Tykwer hittar tillbaka till sina rötter efter den inte helt lyckade Cloud Atlas.

Vinterdröm, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-09-11T07:00:14+00:00 rating 3.5 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 11 september, 2013