Virtua Tennis 4: World Tour Edition

Virtua Tennis 4: World Tour Edition

Jag är född på sjuttiotalet och växte upp med Borg, Edberg, Wilander, Järryd. På 80-talet var svensk tennis stor och en viktig företeelse. Jag satt framför teven och följde både Davis Cup och de stora turneringarna. Självklart drömde jag om att själv få stå där och vinna de stora matcherna.

Men drömmarna kom inte längre än International 3D Tennis på min C64. Senare på tidigt nittiotal kom jag spela spel som Advantage TennisTennis Cup och Tie-Break på min Amiga och fortsätta drömma. När Virtua Tennis kom ut i arkadhallar runt sekelskiftet spenderade jag många mynt där och när det kom ut till Dreamcast köpte jag det snabbare än kvickt och spenderade många timmar med min polare. De senaste åren har både Virtua Tennis 3 och Topspin 3 gått varma hemma hos mig även om jag föredrar arkadkänsla i Virtua Tennis framför Topspins mer realistiska känsla.

Så när PlayStation Vita släpptes nu i februari var jag glad att se att Virtua Tennis 4: World Tour Edition var en av releasetitlarna. Och nu sitter jag här efter ett par svettiga timmar och skall skriva en recension. Virtua Tennis är arkadspel och gladtennis, det handlar mer om läckert volleyspel, dödade baslinjeslag och powermätare än realism och nötande. Vem som helst kan plocka upp spelet och inom fem minuter har man fattat det mest basala som spelet har att erbjuda. Detta är inget spel för folk som kräver simulering eller vill ha ett utmanade spel, nej detta är arkadläget rent rakt av. Karriärsläget blir detta ännu mer tydligt. Nytt är nämligen den brädspelsliknande planen som du måste navigera dig frampå för att komma till de stora turneringarna. Varje runda har du ett antal kort som bestämmer hur många steg du får ta på spelplanen. På olika rutor händer olika saker, du kanske får vila lite, träffa dina fans, göra något av spelets minispel eller spela en turnering eller träningsmatch. Faktum är att när man kör karriärsläget blir det inte så mycket tennismatcher utan mer att flytta sig på spelplanen och spela några minispel. Dessa minispel har länge varit ryggraden i Virtua Tennis och är sättet din karaktär blir bättre. Det är väldigt varierande varianter, allt ifrån att fånga in kycklingar till att få fram bra händer i poker. Och självklart sker allt detta på en tennisplan. Men här har SEGA försökt lite för mycket, för dessa spel tappar snabbt sin charm och jag hade hellre fått spela fler matcher och bli bättre på det sättet. Själva brädspelstanken fungerade nog bättre i praktiken än i verkligheten.

Som tur var finns det ett arkadläge där man kan fokusera på det som är roligt, att spela tennis. Och eftersom Stefan Edberg är en av spelarna man kan välja blir det extra kul för mig. Här fungera Virtua Tennis som bäst. Jag vet att många som spelar Topspin och har lärt sig hur det spelet fungera avskyr Virtua Tennis betydligt mer yviga kontroller men jag har inga problem med det. Snarare tvärtom, jag gillar ett spel där man beroende på spelstil kan bygga upp fokus på olika sätt för att sedan vi rätt tillfälle slå det där dräpande slaget som vinner gemet. Hur fokus byggs upp beror på vilken spelare du är, Edberg får det via serve och volley spel medan Djokovic får det genom att nöta vid baslinjen. Du får även Exhibition. Practice samt mini games. För den som vill går det även att gå ut på nätet och möta motståndare eller spela Ad Hoc mot någon annan. Dock har jag haft en del problem med uppkopplingen när jag spelar mot andra.

Men det roliga tar inte slut där! Självklart har Virtua Tennis 4 några helt unika funktioner, som kallas för VT Apps. VR match låter dig spela en match ur första personsvy, någon som fanns med på de stationära konsolerna också. Men här känner gyron av hur du vrider din Vita och låter det simulera ditt huvud. Det tar ett tag innan det sitter smidigt och det känns mer som en gimmick än något som fungerar bra. Touch Vs är lite roliga. Du lägger ner din Vita på en plan yta så kan du och en kompis spela mot varandra genom touchscreenen. Ganska rolig och fungera relativt enkelt. VT Cam låter dig fotografera en spelare i din hemmiljö, inte så upphetsande. Rock the Boat är ett nytt minispel där det gäller att använda gyron för att röra en båt samtidigt som du försöker träffa mål på den. Du kan också använda touchscreenen för att navigera bland menyerna eller kontrollera din spelare under matchen men det sista fungerar horribelt dåligt. Det känns aldrig som jag har kontroll snarare tvärtom, bollarna flyger åt alla möjliga håll och kanter. Sedan kan du använda kameran för att ta ett foto av dig själv och använda i spelet. Återigen något som är mer kul på pappret än i praktiken.

Jag gillar Virtua Tennis 4, det är min typ av tennisspel, snabbt och enkelt. Tyvärr har dock SEGA denna gång gjort karriärsläget alldeles för krångligt istället för att fokusera på det folk har köpt spelet för, att spela tennis.

Virtua Tennis 4: World Tour Edition, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-03-08T12:00:14+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 8 mars, 2012