Virtuosity
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Virtuosity

Virtuosity har inte åldrats med värdighet. Kul är däremot att se Kaley Cuoco från The Big Bang Theory i sin första filmroll som barnskådis.

Virtuosity 01

Denzel Washington som polis jagar Russel Crowe som är en blandning av 200 seriemördare genererad i en dator, som sedan kommer till liv. Ja mer än så behövdes inte för att göra en actionfilm på 90-talet med 100 minuters speltid.

Virtuosity utspelar sig 1999 och en virtuell träningsmiljö i en superdator har byggts för att kunna träna poliser i farliga situationer på säkert sätt. För att köra in systemet testas systemet på fångar och det gör inget om fångarna inte klarar av en synaptisk överbelastning och dör.

Virtuosity 02

Den före detta polisen Parker Barnes (Denzel Washington – Flight, Safe House) sitter i fängelse för mord när han tog lagen i egna händer och dödade den som mördade hans fru och barn. Barnes är perfekt för att testa datortestmiljön i skaparnas ögon. Som motståndare i datorspelet har han SID 6.7 (Russell Crowe – Man of Steel, Broken City) som är en personlighetsblandning av 200 mördare där Matthey Grimes, mannen som mördade hans familj, är en av dem.

När en fånge dör vill några i referensgruppen att programmet stängs ner. Något som skaparen inte vill och med hjälp av nanoteknoogi kan en kisellivsform med Sid6.7s personlighet komma till liv. Givetvis går det inte att tygla SID 6.7 som ger sig ut för att utforska världen och sedan sprida skräck i den. Precis som i Demolition Man släpps polisen Barnes ut då han är den enda som kan stoppa SID 6.7.

Virtuosity 03

Det här är Russell Crowes första storfilm och den som gav honom avstamp för en större karriär. Att både han och Washington senare blir Oscarvinnare lyser med sin frånvaro här. Crowe studsar omkring som om han var påtänd och Washington återanvänder karaktärer från förr. Kelly Lynch (Drugstore Cowboy), som spelar någon form av polispsykolog, har inte heller en bra dag på jobbet och hennes karaktär framstår mer som bimbo än utbildad kriminolog. Ursprungligen var tanken att Arnold Schwarzenegger skulle spela Parker Barnes men tackade nej och väl var väl det.

Filmens enda drivkraft är att Barnes ska döda SID 6.7 för att en av hans personligheter är Grimes som han redan dödat en gång för att han dödade hans familj. Snacka om att ha problem som behöver redas ut. Manuset haltar på fler plan är logik och realism utan upplevs mer som ett plagiat av delar from Demolition Man och Terminator 2 fast utan finpolering. Regin står Brett Leonard för som mest är känd för The Lawnmower Man vilket på den tiden var visuellt kreativ. Idag är Virtuosity en ospännande action som känns betydligt äldre och sunkig än vad den rent siffermässigt är i år.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Virtuosity, reviewed by Mats Lundberg on 2013-11-21T12:00:06+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 21 november, 2013