Vittra

Vittra

10

Svensk film förknippas ofta med polisdeckare som Beck, Wallander och Huss. Nu på senare tid har det kommit allt bättre dramaproduktioner från Sverige, men skräckfilm är något som inte riktigt slagit igenom på den svenska produktionsmarknaden. Låt den rätte komma in är väl den första film de flesta tänker på när man frågar om någon svensk skräckfilm. Låt mig då presentera Vittra, en svensk zombiesplatter som kan komma att förändra svenska skräckfilmer.

16

Albin får hjälp av sin pappa att få tillgång till en gammal, övergiven sommarstuga mitt ute i ingenstans. Där har han planer att dra med sig några kompisar och festa loss. När de väl kommer fram så har de problem att få upp ytterdörren. En av tjejerna går in genom ett fönster och tänker skrämma de andra när väl de kommer in. Hon hittar en lucka i golvet och hon går ner. När väl vännerna kommer in så börjar de dricka alkohol i måttliga mängder. Men tjejen som kom in först är inte sig själv. Senare attackerar hon en av sina egna vänner och sliter av henne överläppen och äter upp den. Hon har blivit en zombieliknande varelse. Strax efteråt kommer Johannes Brost’s karaktär Gunnar in och berättar att han vet vad som inträffat. Enligt en folksägen vilar en förbannelse över området. I källaren finns en varelse som kan fånga din själ bara vid ögonkontakt. Det blir kaos i stugan och alla måste skydda sig själva mot sina egna vänner.

När jag hörde talas om Vittra så tänkte jag att det skulle vara ännu en i raden av dåliga B-skräckisar med usla effekter och värdelöst skådespel. Jag blev glatt överraskad! Visst, man sitter och tänker ”Det där har jag sett förr. Och det där känner jag igen. Det där händer ju i alla skräckfilmer”. Men det gör inte så mycket. Det är trots allt en skräckfilm. Och den är svensk och håller mycket hög klass.

13

Johannes Brost gör den klassiska gamle mannen som oanmält dyker upp vid stugan och berättar en skrämmande historia och vad som väntar om ungdomarna stannar kvar. Han spelar den rollen mycket bra och med tillräcklig inlevelse. Ungdomarna gör även sina roller bra. Där finns de stereotypa karaktärerna som alltid finns. Småkorkad blondin, paret, den kaxiga snubben och den dryga killen som ingen egentligen vill ha med. Det enda jag stör mig på är lugnet som infinner sig hos huvudrollsinnehavaren Albin under största delen av filmen. Han tycks ta det hela med ro, och det stör mig på något sätt.

Blod finns det gott om och jag skulle tippa på att det inte använts så mycket blod i någon annan svensk film. Det forsar blod ur hals och lemmar. De har lyckats få till det på ett mycket bra sätt och det känns inte speciellt överdrivet. Sminket har de lagt ner mycket själ och hjärta i. Vittran, varelsen under marken, har de lyckats få till riktigt bra. Likaså de själlösa ungdomarna. De liknar inte de zombies vi är vana att se, utan den största skillnaden mellan de vanliga ungdomarna och zombievarelserna är blodig hud, vita ögon och annorlunda rörelsemönster. Urblåsta skallar får vi se några stycken också och det har de gjort förvånansvärt bra.

11

Jag är inte speciellt förtjust i skräckfilmer, men Vittra är något jag verkligen kan rekomendera! Den har spänning, bra effekter, helt okej skådespel och mycket blod. Gillar ni skräckfilmer, men inte är så intresserade av svenska filmer så tycker jag ändå att ni ska ge Vittra en chans. Den håller, som ovan nämnt, hög klass och kan helt klart jämföras med Hollywoodskräckisar.

Vittra, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-02-27T07:00:18+00:00 rating 3.5 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 27 februari, 2014