Von Ryan’s Express

Von Ryan’s Express

Mot slutet av andra världskriget, i det krigshärjade Italien, lyckas en stor grupp allierade krigsfångar fly. De leds av en ovillig amerikan som spelas av Frank Sinatra. Fenomenet med sångartister som gör mer eller mindre lyckade försök att bli skådespelare får vi fortfarande stå ut med. Frågan är om Ol’ Blue Eyes lyckades bättre än de flesta eller om han borde hållit sig till sång.

Ryans (Frank Sinatra) störtar med sitt plan i det sönderfallande Italien mot slutet av kriget. Han hamnar i ett fångläger som drivs av italienarna. Lägret är fullt av upproriska britter som under Major Fincham (Trevor Howard) ledning gör livet jobbigt för lägrets chef. Ryan intar en klart mer inställsam attityd och blir kallad Von Ryan av britterna. Italienarna lämnar plötsligt lägret och fångarna finner sig vara utan fångvaktare, men bakom de tyska linjerna. Ryan och Fincham blir deras ledare och en djärv plan med flykt på ett tåg tar sin början.

Krigsfilmer med fångar på rymmen går väl tretton på dussinet? Det känns så i alla fall och de brukar alla ha diverse twister, mer eller mindre otroliga, för att få till en spännande berättelse. I denna sker en stor del av flykten på de italienska järnvägarna mot målet, det neutrala Schweiz. Det blir dock tyvärr aldrig spännande, utan jag satt mer och undrade hur tyskarna bara kan undgå att stoppa flyktingarnas tåg gång på gång. Sedan har jag sett för lite av Frank Sinatra som skådespelare för att bilda mig en uppfattning om hans kvaliteter. Han har spelat in en massa filmer från 40-talet och framåt, men han passar kanske bättre i någon annan roll, för någon vidare actionkille är han inte, inte ens 1965.

Dramatiken och actionsekvenserna känns daterade och de håller inte måttet helt. Filmens höjdpunkt för mig är Trevor Howard som i rollen som Major Fincham är så underbart brittisk när han leder britternas djävulskap mot fånglägrets ledare. Det finns också en intressant scen som sticker ut och som garanterat aldrig hade fått vara med om filmen gjorts i dagens Hollywood. En hjälte som skjuter en kvinna i ryggen när hon flyr. Jag blev nästan chockad av hur scenen spelades ut och jag är mycket nyfiken på hur denna scen uppfattades av biopubliken på 60-talet.

Det är en fin utgåva med bra och relevant extramaterial, men då filmen i sig aldrig lyfter har jag svårt att rekommendera den.

Von Ryan's Express, reviewed by Roney Lundell on 2012-10-19T12:00:14+00:00 rating 2.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 19 oktober, 2012