Vredens druvor
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

Vredens druvor

Om någon skulle be mig nämna min favoritförfattare skulle jag efter viss eftertanke säga John Steinbeck. Jag tror att det är realismen i hans böcker där han beskriver den lilla människans svårigheter som lockar mig. Boken Vredens druvor blev trots sitt starkt politiska tema film redan 1940 – bara drygt ett år efter att boken släpptes och mitt under brinnande krig i Europa.

Som om inte den ekonomiska depressionen var nog drabbas USA av en ovanligt långvarig period av torka. Livet för otalet lantbrukare i Oklahoma blir ekonomiskt ohållbart och långivarna jagar bort småbönderna för att ta över deras ägor. Familjen Joad har fått lämna sin lilla farm. Sonen Tom (Henry Fonda) som precis blivit villkorligt frigiven från fängelse upptäcker detta den hårda vägen när han kommer hem till sitt övergivna hem tillsammans med den före detta pastorn Casy, som har lämnat sin tro. Tom får så småningom veta att familjen gett sig av västerut till Kalifornien där det finns på jobb och en framtid. Just nu finns familjen hos bekanta en bit bort. Bekanta som också står inför samma framtid. Att lämna det land där de och deras förfäder levt under lång tid. Man har skrapat ihop pengar till en lastbil och resan till det förlovade landet där lappen de fått utlovar arbete och en ny framtid. Det visar sig dock att det inte är paradiset man anländer till.

Steinbeck var uppvuxen i Kalifornien. Han var från kuststaden Salinas och hade sett invandringen av fattiga bönder som gick under skällsordet ”Okies”, som var en förkortning av Oklahoma, oavsett vilken stat de kom ifrån. Dessa utblottade och desperata människor kom till den gyllene staten och tog vilket arbete som helst och dessutom till vilken lön som helst. Detta utnyttjades av giriga markägare som tog tillfället i akt att kunna tjäna pengar. Detta skapade en hel del bråk, både med lokalbefolkningen som delvis blev utan jobb, men också mellan arbetarna som försökte med strejkvapnet utan framgång. Abraham Maslow var den psykolog som först gjorde en teori (Maslows behovstrappa) känd kring det som uppstår när människor är desperata. När ens barn svälter är man beredd att ta avsteg från den normala moralen. Detta var den mekanism som fick människor att arbeta för löner som låg långt under existensminimum. Steinbeck fångade det i Vredens druvor innan Maslow formulerade sina teorier.  Redan i Möss och människor (Of Mice and men) var Steinbeck och nosade på det hela. Och egentligen kan man väl säga att även Riddarna kring Dannys bord (Tortilla Flat) från 1935 och dess uppföljare tio år senare Det stora kalaset (Cannery row) även rör sig i samma hägn, även om det är en lite glättigare presentation där huvudrollerna är dagdrivare.

Att göra film av Steinbecks bok var inte okontroversiellt. Filmbolaget Fox ägdes delvis av de långivare som på sitt sätt bidragit till det som filmen, och framförallt boken, kritiserar. Boken är mer kritisk än filmen där delar av handlingen har mildrats lite. Steinbeck följde dock filmen hela tiden. John Ford regisserade filmen och det var ett medvetet val. Ford var känd och populär, och vid sin sida hade han producenten Darryl Zanuck. En stark kombo som garanterade en stabil produktion. I huvudrollen fanns först Tyrone Powers som stjärna, men valet föll till slut på Henry Fonda, som just då inte var knuten till något filmbolag. Fonda som gärna ville ha rollen skrev på et kontrakt för sju år. Ingen annan film under de åren kommer i närheten av Vredens druvor för Fonda. Lika tveklöst är Fonda den stora skådespelaren i filmen, med god assistans av John Carradine som spelar den disillusionerade prästen Casy. En bieffekt som förmodligen varken Steinbeck eller Ford förutsåg var att två av den amerikanska musikens storheter skulle skriva sånger om Tom Joad. Både Woody Guthrie och Bruce Springsteen har gjort det.

På utgåvan finns en del extramaterial. Dels en film om hur Fox såg och ser på filmen gjord inför släppet. Dels en dokumentär om producenten Zanuck. Vidare får vi också se några nyhetsfilmer från 30-talet som visar den stora torkan, som var den som drev folk från sina gårdar och hem. Ett intressant kommentarsspår finns också med. Extramaterialet saknar dock svensk text. Bild och ljud är givetvis inte av modern kvalitet. Ljudet som är i mono är dock klart utan störningar och förstärker ibland intrycket av att filmen delvis spelats in inomhus i en studio med kulisser. Bilden är i 4:3 format och svartvit.

Vredens druvor är en klassiker som fått en fin restaurering. Visst märks det att filmen är drygt 70 år. I vissa scener är det väldigt tydligt att det bara är kulisser i bakgrunden och stundtals förekommer överspel av skådespelarna.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Vredens druvor, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-10-09T07:00:54+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 9 oktober, 2012