Wages of Fear: Criterion Collection

1111Den franska filmhistorien är ganska starkt förknippad med ”den nya vågen”, en rörelse med regissörer som Jean-Luc Godard och Francois Truffaut i spetsen som växte fram under det sena 50-talet. Naturligtvis gjordes det en hel del bra film i Frankrike även innan dess och en av de allra största namnen då var Henri-Georges Clouzot.

En svår brand utbryter vid en oljeborrning i Sydamerika och enda sättet att effektivt släcka den är att använda sig av stora mängder nitroglycerinbaserat sprängämne. Problemet är bara att den explosiva varan befinner sig i en by flera mil därifrån och enda transportmöjligheten är längs en grusväg i allt annat än bra skick. Dessutom saknar man utrustning för att frakta den på ett säkert vis, så enda sättet är att lasta upp nitroglycerinet på två stycken lastbilar och hitta några som är tillräckligt desperata eller dumma för att köra dem. Det är där som våra hjältar kommer in i bilden.

the-wages-of-fear-1953Färden är bland det mest nervpirrande jag någonsin sett. Vissa sekvenser, bland annat när de tvingas backa ut med en av lastbilarna på en liten avsats i trä över ett stup, är så spännande att jag i princip ville pausa för att hämta andan. Regissören Clouzot lyckas med extremt enkla medel och utan att överdramatisera hålla intensiteten på en plågsamt hög nivå genom hela färden.

Det är dock inte enbart en nagelbitande thriller. Den inledande timmen utspelar sig i byn där sprängmedlet förvaras och bygger sakta men metodiskt upp karaktärerna som sedan kommer att sätta sig vid de båda lastbilarna. Vi lär känna dem, vilka deras motiv är och tvingas samtidigt konstatera att det verkligen inte är några typiska hjältar. Det är inte speciellt lätt att helhjärtat tycka om dem, men samtidigt är de så pass sammansatta och förankrade i verkligheten att de blir väldigt fascinerande att följa. Under inledningen delas det även ut en ganska ordentlig känga till den amerikanska imperialismen och deras intrång i Sydamerika. Faktum är att stora delar av detta censurerades när filmen hade premiär, då det inte riktigt ansågs lämpligt att vara så kritisk mot ett så pass mäktigt land som USA.

salaire-de-la-peur-1953-03-g1En svettig, dammig och stundtals nästan löjligt spännande film som trots att den har nära nog 60 år på nacken slår de flesta nya filmer på fingrarna vad gäller att få tittaren att sitta som på nålar. Den är verkligen extremt kraftfull och effektiv som thriller, men bjuder även på nyanserade personporträtt, en överlag väldigt realistisk stämning och en trivsam skopa politik.

Criterion gör en som vanligt inte besviken med transfern. Bilden är väldigt detaljrik och tydlig samtidigt som de gjort ett bra jobb med att städa bort merparten av allt skräp. Jag tycker även kornigheten ser väldigt fin ut. Stundtals blir det dock lite onödigt mjukt och kontrasterna tappar den där riktiga stunsen, något som ibland irriterar. Sammantaget håller det dock en mycket hög nivå. Vad gäller ljudet är det definitivt också ett mycket bra spår, speciellt med tanke på filmens ålder. Monospåret är rent från allehanda störljud och känns framförallt väldigt välbalanserat. Framförallt så känns nivåerna mellan dialog och effektljud, så som exempelvis traktorernas motorljud, väl avvägda. Även där har Criterion gjort ett mycket bra jobb.

The Wages of Fear.mkv_snapshot_00.57.37_[2012.06.15_00.20.45]Tre separata intervjusegment sparkar igång extramaterialet. I den första får vi träffa Michel Romanoff som var assisterande regissör på filmen. Marc Godin har skrivit en biografi om regissören och får i en ganska kortfattad intervju stressa sig igenom lite fakta blandat med egna tankar. Sist men inte minst får vi träffa huvudrollsinnehavaren Yves Montand i en intervju från 1988. Tillsammans bildar de en ganska innehållsrik helhet, där vi både får veta mer om filmen men även om mannen bakom den. Dokumentären ”Henri-Georges Clouzot: The Enlightened Tyrant” är drygt 50 minuter lång och avhandlar Clouzots liv och karriär. Tempot kan tyckas lite ojämnt och jag hade stundtals förtvivlat svårt att läsa den vita textningen mot en del ljusa bakgrunder, men den innehåller ändå ganska mycket matnyttigt. I ”Censored” undersöks scenerna som klipptes bort, bland annat för att de ansågs vara antiamerikanska eller ha en alldeles för stark homosexuell underton. Koncist, intressant och samtidigt ganska skrämmande.

Wages of Fear rekommenderas verkligen inte för den med svaga nerver, alla andra bör dock genast leta reda på denna film och njuta av något av det mest spännande man kan se. Samtidigt som det är en thriller i absolut toppklass lyckas den även förmedla en ganska bister världssyn och kan stoltsera med riktigt väl sammansatta karaktärer. Utgåvan är även den förmodligen så bra som det bara kan bli.

Wages of Fear: Criterion Collection, reviewed by Erik Nyström on 2014-12-31T12:00:39+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 31 december, 2014