Wanderlust

En film med en budget på 35 miljoner dollar som sedan drog in 25 miljoner dollar världen över talar sitt tydliga språk, publiken var måttligt intresserad. Konceptet med att låta ett övervintrat hippiekollektiv möta ett gift par från New York är lika slitet som det låter. Gissa om det är roligt eller bara ansträngt?

Vi får träffa paret George (Paul Rudd) och Linda (Jennifer Aniston). Deras mål är att köpa en lägenhet på West side i New York. George har ett jobb som han inte riktigt trivs med, men det ger pengar till drömlägenheten som driver och han förväntar sig en bra bonus för sitt jobb. Linda hoppas på att få sitt stora genombrott som dokumentärfilmare. Just nu arbetar hon med en film om pingvinger med testikelcancer. De ser fram mot en ljus framtid, men utan att de vet ordet av sitter de i en bil med alla sina ägodelar på väg till Georges bror Rick (Ken Marinon). På vägen till Rick och Marissa övernattar de på kollektivet Elysium.

Ken Marino överdriver Ricks karaktär så totalt att det inte är långt ifrån att mitt fingrer trycker ner stopp-knappen på fjärrkontrollen. Ricks översittande och vulgära språkbruk blir bara för krystat. Det är inte ens roligt utan lämnar en bitter smak i munnen. Hans fru Marissa (Michaela Watkins) gör en hyfsad ansats att spela missnöjd hemmafru som känner sig totalt värdelös och likgiltig till världen runt omkring henne. Det enda som gör henne lycklig är hennes stora passion för den nyinköpta margaritamaskinen.

George och Linda återvänder till hippiekollektivet Elysium som är mer lockande än att vara hos Georges bror RIck. Snart börjar det rosa skimmret kring Elysium dock försvinna och verkligheten kryper sakta men säkert på. Det utmanar både George och Linda, och om de verkligen kan de anspassa sig till hippiekollektivet? På kollektivet bor bland annat Eva (Malin Åkerman) som George inte kan släppa blicken från när hon går igenom ett rum. Det är roligt att flera svenska skådespelare på senare år har klivit in i Hollywoodfabriken. Malin får verkligen fram den sensuella karaktären Eva, utan att det blir onaturligt. Även Linda finner någon att vila ögonen på, i hennes fall Seth (Justin Theroux). Aniston och Theroux har även förlovat sig för inte allt för länge sedan utanför filmduken. Jennifer Aniston har egentligen inte lyckats med något riktigt bra sedan TV-serien Vänner, och det känns synd då hon glimmar till några gånger i filmen, för att sedan falla tillbaka i en medioker rolltolkning.

Grundhistorien som regisören David Wain tillsammans med manusförfattaren Ken Marion försöker berätta för oss är tänkvärd och söt med ett litet romantiskt skimmer. Tyvärr faller den pladask. Det är så mycket som inte fungerar i filmen. Berättelsen hankar sig fram mellan ett drog-glamouriserande skimmer varvat med repliker med könsord i var och varannan mening. Det är inte nytänkade eller provocerande utan blir snabbt tröttsamt.

Den som räddar filmen ur sankmarken är nudisten Wayne Davidson (Joe Lo Truglio ) som brinner för att göra hemgjort vin. Det finns en naturlighet i karaktären som gör att man snabbt fattar tycke för den excentriska nudisten.  Vad skulle du göra om du träffar på en snubbe i skogen spritt språngande naken, hållande i ett vinglas, som glatt vinkar till dig? Den naturliga ingivelsen torde vara det som det äkta par George och Linda gör – lägga i backen och dra.

Jag kan inte låta bli att reagera på det subtila budskap som filmen förmedlar gällande att graviditet och droger inte är farligt utan något att ta lätt på. Det känns kränkande och fel! Även filmskaparna behöver tänka över vilket budskap de kan ge till ungdomar som ser den här filmen.

Rating: 1.5/5 (2 votes cast)
Wanderlust, reviewed by Thomas Eiderman on 2012-09-30T07:00:55+00:00 rating 1.5 out of 5

Latest posts by Thomas Eiderman (see all)