War Horse
Rating: 3.5/5 (4 votes cast)

War Horse

Wikipedia skriver följande på ordet häst: ”Tamhäst (Equus ferus caballus) är en domesticerad underart av vildhästen som tillhör släktet hästar (Equus). Hästen domesticerades för cirka 10 000 år sedan, och har sedan dess använts som dragdjur eller riddjur, men även som föda och för att producera mjölk eller djurhudar. Under lång tid har man avlat fram flera skiftande typer i färg och kroppskonstitution, vilka utvecklats till dagens hästraser. Idag är hästen fortfarande vida använd som arbetsdjur, till nöje och fritid, och inom sport.”

I Wikipedias text om hästen konstaterar man också att hästen har haft en betydande roll i krigssammanhang. Förmodligen var första världskriget det sista stora krig där hästen på allvar sågs som en strategisk stridande resurs. Spielbergs film War Horse handlar om en häst i första världskriget.

Att ha med djur i filmer är relativt vanligt. För film som riktar sig mot de yngre åskådarna är det dessutom vanligt att djuren har ytterst mänskliga drag och inte helt ovanligt att de dessutom pratar. På senare tid även med datoranimerade munnar som om man lyssnar på originalspråket har munrörelser som stämmer överrens med det som sägs. Djur som är med i komedier visar ofta upp mänskliga drag även i filmer för vuxna. Att djur är med i filmer är inget konstigt. Det vore snarare konstigt om det inte gjordes filmer med djur, då både husdjur och vilda djur är något som de flesta människor kan relatera till. En film som Marley och jag som handlar om att ha en odräglig hund går hem hos hundägare nästan helt utan reservation (visserligen är den baserad på en succébok) och filmer om exempelvis vargar har ploppat in de senaste åren. Vår svenska Varg med Peter Stromare och The Grey med Liam Neeson är bara två exempel. Hästen har varit med i många filmer. I Western-genren är hästen det naturliga sättet att förflytta sig på. Spelfilmer där hästen haft huvudrollen finns också. Filmen Secretariat om den fantastiska galoppören med samma namn är en upplevelse att se och War Horse är faktiskt i samma härad.

War Horse handlar om en häst. Det är hästen som är bäraren av handlingen. Det finns människor kring hästen, men storyn följer hästen och inte människorna. Ett dramaturgiskt grepp som fungerar väl. Under de första 5 minuterna sägs knappt ett ord. Bilderna får tala för sig själva. Ett sto som fölar och ett föl som sakta växer upp. Hästen som av sin första ägare får namnet Joey är en fullblodskorsning. Ingen vidare arbetshäst vilket var det han köptes för. En envis son till ägaren lyckas dock få Joey att dra en plog och stoltheten är stor. När första världskriget bryter ut draftas hästen som krigshäst för det engelska kavalleriet. Här börjar Joeys resa mellan olika människor.

Jag skulle kunna klaga på att handlingen är ganska tunn, jag skulle kunna klaga på att vi inte får känna människorna runt hästen mera, men det tänker jag inte för det är den episka presentationen som gör denna film. Det är helt enkelt ett bra driv och en snygg presentation som gör denna film. Instinktivt vet vi hur det kommer att sluta.

War Horse är välgjord med en bild som är snyggt gjord utan skavanker. Men det som verkligen imponerar är ljudet. Miljöljud som är placerade i rummet ligger där hela tiden. Fåglarna kvittrar på olika ställen och jag kommer på mig själv att vrida på huvudet för att titta efter fågeln som just kvittrade flera gånger under de första fem minuterna. Fåglarna kvittrar på olika ställen i rummet. I en scen rullar man upp ett antal ”Big Bertha”-kanoner som sedan avfyras varvid ljudanläggningen får visa vad den kan – i alla 8 kanalerna. Det som imponerar är inte att det låter mycket utan att det låter bra och hela tiden väl placerat i rummet. Att bo på subwoofer-säkert avstånd till närmsta granne är ett privilegium för den som verkligen vill både höra och känna denna film. Se den – det är du värd!

Rating: 3.5/5 (4 votes cast)
War Horse, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-07-06T07:00:12+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 6 juli, 2012