War of the Dead

War of the Dead

Ryssar, finnar, amerikaner, zombier och nazister – alla drabbar de samman i finske regissören Marko Mäkilaaksos långfilmsdebut.

Året är 1941 när en elitstyrka bestående av finländska och amerikanska soldater beger sig in på ryskt territorium. Styrkans uppdrag är att förstöra en bunker men på väg mot sitt mål hamnar de i en intensiv eldstrid vilken lämnar dem med en kraftigt decimerad styrka. Som om inte det vore nog så vaknar de stupade kamraterna och motståndarna snart till liv igen och den överlevande skaran tvingas nu kämpa mot en ny fiende – en armé av odöda.

War of the Dead ska inte jämföras med andra sentida nordiska produktioner som Rare Exports, Iron Sky eller Død snø. Här har man nämligen haft ambitionen att göra en actionfylld skräckfilm och struntat i allt vad humor heter, ett grepp som dessvärre inte ger utdelning. Mitt första intryck av War of the Dead är ett ganska rörigt sådant. Finnar, ryssar och amerikaner, alla pratar engelska vilket gör att det är svårt att komma underfund med vilken nationalitet de olika personerna egentligen har. Om man ser till historieböckerna så är det inte heller självklart att amerikanska och finska soldater slåss sida vid sida mot ryssen. För att göra en spännande film som sätter skräck i publiken så krävs det ett bra manus, vilket är något som War of the Dead saknar. Man lyckas aldrig skapa någon spänning, den klumpiga klippningen förvirrar, och ibland verkar filmen till och med upprepa sig själv.

Nivån på skådespeleriet är skrattretande låg och när aktörerna anstränger sig för att låta hårda medan de levererar sina usla repliker, ofta på bruten engelska, går det bara inte att ta scenerna på allvar. Andrew Tiernans porträtt av en amerikansk soldat gränsar till parodi och karaktärerna är fruktansvärt bleka. Att jag allt som oftast sitter och hoppas att det är filmens antagonister, zombierna, som ska gå segrande ur striderna är knappast ett gott tecken. Som kuriosa kan jag nämna att svenske Andreas Wilson dyker upp i en mindre roll och även om hans insats är inte är speciellt minnesvärd så är det kul att se ett bekant ansikte.

War of the Dead kan inte heller klassificeras som en regelrätt zombiefilm, då den snarare antar formen av en medioker krigsfilm med zombieinslag. Om det nu verkligen är zombies som det rör sig om. Filmens odöda horder är nämligen lätta att förväxla med helt vanliga soldater då de knappt uppvisar några av de attribut som jag normalt förknippar med zombier. De ser ut som vanliga soldater (fast med mjölkvita linser), rör sig som vanliga soldater, och tycks till och med minnas en del av sin militära träning. Själv föredrar jag när de vandrande döda har lite mer karaktär och det är något jag verkligen saknar hos de anonyma och fantasilösa varelserna som figurerar i den här filmen.

Varför Scanbox valt att släppa War of the Dead på Blu-ray förstår jag inte riktigt, då jag saknar den detaljrikedom som normalt sett förknippas med formatet. Både bild och ljud är av det blekare slaget och om jag inte visste bättre så skulle det lika gärna kunna vara en DVD jag tittade på.

Det absolut bästa med hela utgåvan är den 15 minuter långa Making of-dokumentär som utgör skivans extramaterial. Den är lättsam och ärlig på ett sätt som faktiskt får mig att fatta tycke för filmens regissör, Marko Mäkilaakso, även om han har levererat en undermålig produkt. Jag önskar honom all lycka i framtiden och hoppas att han lyckas bättre med sitt nästa projekt, vad det än må bli.

War of the Dead, reviewed by Alexander Bing on 2012-10-07T07:00:43+00:00 rating 1.0 out of 5

Alexander Bing

Latest posts by Alexander Bing (see all)