Watch Dogs

Watch Dogs

watch_dogs_03När Ubisoft visade Watch Dogs för första gången på E3 2012 var hypen enorm, en grymt bra trailer som verkligen skapade ett sug efter spelet. De sista två åren har dock varit långt ifrån problemfria. Mycket kritik har riktats mot grafiken i senare trailers som inte lever upp till den första och spelet har blivit försenat ett par gånger men är nu äntligen ute. Lever spelet upp till sitt första rykte eller inte?

Du spelar Aiden Pearce en vigilant som beväpnad med sin telefon kan hacka sig in i det övervakningssystem som finns i Chicago. Tillsammans med en hackarkollega, Damien, bryter sig Aiden in i Merlaut Hotels system för att råna det, men något går snett. Aiden fruktar för sin familj, hans syster och dennes två barn, men när han försöker ta dem till säkerhet så hinner två personer ifatt deras bil och hans yngsta systerbarn dör. Snabbspola ett år och Aiden är ute efter hämnd. Han börjar nysta i vem som ligger bakom attacken och snart så drar han i något som är betydligt större än han hade kunnat ana.watch_dogs_04

Jag har en teori. När Splinter Cell: Conviction visades upp för första gången 2007 var det ett radikalt annorlunda spel än det som hade funnits innan. Sam Fisher var äldre, mer luggsliten och hade inte sin utrustning till hjälp. Istället handlade det om att smälta in i miljön och använda vad som fanns till hands. Senare så blev spelet indraget och när det såg dagens ljus 2010 var det ett helt annat spel. Jag tror att Watch Dogs är en vidareutveckling av dessa idéer även om Ubisoft aldrig sagt så officiellt. För Watch Dogs handlar väldigt mycket om att observera och interagera med det som finns runt omkring dig. Det är inte som andra spel i öppna världar, utan här handlar det mer om att känna till vad du kan göra med hjälp av din telefon och sedan lösa de problem spelet ger dig. Slå ut trafikljus för att skapa kaos, res en bro för att hindra polisen att komma efter dig, få ett rör att explodera för att hindra en fiende att komma undan och så vidare. Vad det gäller grafiken har jag inte mycket att klaga på, inte lika snyggt som den första trailern men på PS4 ser spelet riktigt bra ut och är helt klart ännu ett spel som visar varför det är dags att uppgradera till nästa generations konsoler.

En del har jämfört det hela med GTA V, en helt felaktig jämförelse. Rockstar bygger en värld som det är mening att du skall kunna leka i, köpa hus, bilar, hoppa fallskärm, sno pansarvagnar, sedan kryddar de den med sin speciella lätt överdrivna humor. Där är inte alltid historien det primära, utan vad du kan göra det viktiga. I Watch Dogs är den öppna världen ett verktyg för Ubisoft att berätta Aidens historia. Här finns ett helt annat incitament att faktiskt spela igenom hela kampanjen och hitta den som gjort oförrätt mot dig. Istället för ett antal banor läggs staden framför dina fötter och du är fri att berätta historien i din takt. Sidouppdragen är medel att skaffa nya bilar, vapen, utrustning etc för att öka chansen att lyckas i kampanjen inte tvärtom. Jag tycker det fungerar riktigt bra, det finns en känsla genom hela spelet att det är Aiden jag spelar och att det jag gör faktiskt leder till föra historien framåt.watch_dogs_02

Genom att utföra uppdrag, sidouppdrag, hitta saker samlar du erfarenhetspoäng som sedan kan användas för att förbättra Aiden, här finns ett helt träd av förmågor, allt ifrån att hacka broar, till att skjuta mer pricksäkert, köra bil säkrare och så vidare. Det känns igen från många spel och är något som känns som en naturlig del i ett spel som detta. Du kan använda dig av ett antal olika bilar som alla hanteras på olika sätt och passar olika uppdrag och det finns ett flertal olika vapen att välja på. En sak jag också verkligen gillar är hur onlinedelen är integrerad in i spelet. På väg till ett uppdrag kom det plötsligt upp att jag var hackad och en ny punkt dök upp på kartan. Jag begav mig ditt och spanade efter den som hade hackat mig. Jag upptäckte honom i en bil och en vild jakt uppstod där han till slut lyckades fly och spelet återgick till att visa vägen till nästa uppdrag. Ett smart och snyggt sätt att ha med något som annars inte hade känts naturligt i spelet.

Jag gillade Watch Dogs väldigt mycket, jag blev väldigt positivt överraskad av spelet. En historia som engagerar, en bra öppen värld och en hjälte som jag kan relatera till. Det finns fel och brister i spelet helt klart, jag hoppas att Ubisoft patchar bort en hel del av de buggar som plågar spelet men jag får erkänna att jag var mer involverad i Watch Dogs än jag var i GTA V och det i sig är ett bra betyg.

Watch Dogs, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-06-12T10:24:19+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 12 juni, 2014