Weed – Silver Fangs son
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

Weed – Silver Fangs son

Weed – Silver Fangs son eller helt enkelt bara Weed som serien heter är uppföljaren till klassikern Silver Fang och kom ut ca 20 år efter den första serien. Frågan är dock vad som är bättre: att se Weed efter Silver Fang och räkna den som en uppföljare eller att inte se Silver Fang överhuvudtaget när man bestämmer sig för att se Weed.

Weed 03

Uppföljaren till Silver Fang handlar om Weed, en liten valp som lever med sin mamma efter att han blivit född. Kort därefter dör hans mamma, men Weed får i samma veva höra att hans pappa är Silver, den stora ledaren över vildhundarna på berget Ohu och även känd som den som dödade den fruktade björnen Akakabuto.

Weed vill genast träffa sin berömde far och ger sig ut för att hitta honom, där både ohyggliga monsterliknande hundar samt andra faror lurar efter vägarna. Men Silvers rykte har stor inverkan på många hundar, och Weed har snart flera följeslagare med sig trots att han bara är en liten valp.
När jag ser Weed efter Silver Fang kan jag inte hjälpa att jämföra de två serierna och därför vet jag inte om man bör ser Weed som en uppföljare eller helt enkelt en egen animé för sig. För det är möjligt att serien är bättre då – just nu ser jag tyvärr bara problem.

Weed 04

Det är stor skillnad på animationen mellan Silver Fang och Weed, och det är inte så konstigt då det skiljer 20 år mellan serierna. Weed är mer stilren och färgerna i sig är inte så kraftfulla. Den färg som dock ökats på är Silvers och Weeds gråblåa nyans som nu mest bara ser blå ut. Både Weed och Silver har dessutom blå ögon, trots att Silvers ögon var bruna i den första serien.

Den strilrena animationen bidrar med problem då alla färger är mörkare och alla de hundar som Weed möter flyter ihop med varandra och inte sticker ut som de gjorde i första serien. Inte ens de ”gamla” hundarna från första serien känns speciella längre, och min empati för dem är inte densamma. Musiken i serien sticker inte ut någonstans och man kan i efterhand inte komma ihåg att något stycke i serien bidrog till någon slags spänning eller dramatik. Den musik som är bra, är introt som låter som en typisk, modern introlåt från japan och den är väldigt medryckande.

Weed 02

Det största problemet i serien är dock huvudpersonen Weed. Han är en upprepning av sin far: Stark, snabb och oövervinnelig, trots att han bara är en liten valp.  Det man dock stör sig på är att han helt enkelt glider på en räkmacka. Vi vet att Silver hade bra gener, men han var även TRÄNAD till att bli bäst. Weed är helt enkelt bara bäst, no questions asked. Han accepteras oftast alldeles för fort av de hundar han möter BARA för att han är Silvers son. Weed pratar dessutom alldeles för mycket från allra första avsnittet, han har alldeles för mycket att säga till om och inte långt in i serien blir han även överbefäl.

När jag tänker tillbaka på Silver så var han också en perfekt hund, men han höll sig till en början lite i bakruden och visade sina talanger i smyg. Han lät de större och starka hundarna ta stor plats i serien i början. I Weed kommer man endast ihåg Weed … och en massa andra svagare hundar. Nästa problem i serien är storyn. I Silver Fang bytte serien många gånger av till något nytt, men målet i serien fanns alltid där: att döda Akakabuto. I Weed finns knappt något mål. Det byts av hela tiden, från att döda ett genetiskt expriment, till att hitta Silver, till att döda andra onda hundar…o.s.v. Man förstår egentligen inte heller VARFÖR Weed är som han är. Man förstår att han vill hitta sin pappa, men man förstår inte varför han har så mycket principer. Han vill inte döda sina fiender, han vill inte dö själv. Silver hade ett mål. Weed vill bara vara bäst samtidigt som han vill vara alla till lags.

Weed 01

Som tidigare sagts så är det möjligt att serien upplevs som bättre om man bara ser serien som Weed och inte son en uppföljare till Silver Fang. För det som är intressant i Weed var det som också upplevdes intressant i Silver Fang (bland annat våldet och de otippade situationerna). Tyvärr känns Weed endast som en blek och tråkig upprepning av den gamla klassikern Silverfang.

Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Weed - Silver Fangs son, reviewed by Anna Kramer on 2013-07-22T07:00:38+00:00 rating 1.5 out of 5
Anna Kramer

Anna Kramer

Kvinna född 87 och bor i Skellefteå, Norrland. Huvudintressen är tv-spel, anime, manga, film och andra nördigheter man kan komma på. Så förutom när jag allmänt nördar jobbar jag, träffar familj och vänner, uppskattar god mat och spontanitet.
Anna Kramer

Latest posts by Anna Kramer (see all)

Publicerad den 22 juli, 2013