Welcome to the Punch
Rating: 3.0/5 (3 votes cast)

Welcome to the Punch

Skådespelarna James McAvoy och Mark Strong möts i en brittisk snutthriller producerat av Ridley Scott. En film med högt tempo där fiender måste bli vänner för att överleva ett större hot än varandra.

punch3

Snuten Max Lewinsky (McAvoy) har efter en skottlossning där han blev skjuten, blivit en rätt nedbruten och självhatande person ute efter hämnd. Målet för hämnden är Englands mest efterlysta brottsling, Jacob Sternwood (Strong), som har gömt sig under tre år på Island. Då Sternwoods skottskadade son blir arresterad måste han resa tillbaka för att återse och hjälpa sonen, men också för att hitta den skyldige bakom skottlossningen. Detta ger Lewinsky ett tillfälle att betala tillbaka för gammal ost. Problemet är att ju mer de båda gräver efter sanningen desto närmare kommer de till en situation där gammal förtret måste sväljas och samarbete blir ett måste. Den tunna gränsen mellan polis och skurk blir både mer uppenbar och svårdefinierad när vänner blir fiender och fiender blir vänner.

punch2

Filmen påminner mig lite grann om The Sweeney med Ray Winstone, som var en utmärkt snutthriller om poliser med tveksamma arbetsmetoder. Jag tycker det är lite kul att engelsmännen har börjat göra lite mer actioninriktade snutfilmer, kanske speglar det dagens samhällsklimat lite mera än de mer psykologiska tv-serierna som I mördarens spår. Filmen är snyggt filmad med en stålblå ljussättning som är riktigt häftig, speciellt i början. Till min stora förtjusning har också filmen uppenbart stulit från introscenen i animefilmen Golgo 13: The Professional där ett inkommande flygplan ska landa.

punch4

De flesta skådisarna gör bra stabila insatser utan att förta sig allt för mycket, ett litet problem är att David Morrissey återigen får spela ond, det blir rätt fort uppenbart. Det börjar kännas lite för mycket typecasting, han får nog passa sig så att han inte blir Englands svar på James Woods. Filmen börjar rätt bra och är länge rätt oförutsägbar, men efter cirka 50 minuter börjar jag förstå förloppet innan karaktärerna gör det. Även actionscenerna är välgjorda, med inspiration av The Matrix och John Woo. Hur mycket man tycker om slowmotion nu för tiden i en vanlig snutfilm är nog en individuell smakfråga, men jag tyckte att det såg häftigt ut. Tyvärr mynnar filmen ut i ett för mig rätt otillfredsställande slut. Andra åskådare kanske tycker att slutet passar tonen i filmen.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
Welcome to the Punch, reviewed by Mathias Linder on 2013-09-16T07:00:54+00:00 rating 3.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 16 september, 2013